سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
زندگی عاشقانه در روزگار نامردی
درباره وبلاگ


لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 164
  • بازدید دیروز: 267
  • کل بازدیدها: 554764



مهاجرت گاهی هم میهمان و هم میزبان را ناراضی می‌کند، پدیده‌ای که عدم توسعه متوازن شهرهای بزرگ و روستاها مسیرش را هموار کرده است. ایجاد شغل‌های موقتی در شهرها و نبود درآمد کافی در روستاها و علاوه برآنها نشان دادن چهره زیبا از کلان‌شهرها مهاجرت را به عنوان یک راه ساده برای رسیدن به رفاه بیشتر در مقابل پای روستاییان قرار داده است.

اصفهان نیز به عنوان یکی از شهرهای توسعه یافته کشور از این امر مستثنی نبوده است و رتبه دوم نرخ مهاجرپذیری کشور را به خود اختصاص داده است.

فتح‌الله معین، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است تمام کشورهای در حال توسعه با پدیده‌ مهاجرت روبه‌رو هستند و کنترل آن نیازمند یک عزم ملی است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، می‌گوید: برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات مسؤولان نقش موثری در رشد مهاجرت دارد، این برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند روند رشد مهاجرت را کند یا به آن سرعت بخشد.

وی با اشاره به اینکه تفاوت میان سطح زندگی و اشتغال در نقاط شهری و روستایی از علل مهاجرت به کلان شهرها است، بیان می‌کند: متاسفانه با همه تلاش‌های انجام گرفته امکان ایجاد اشتغال برای نسل جوان روستایی وجود ندارد.

این عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری شورای اسلامی شهر اصفهان به توسعه امکانات آموزشی در روستاها اشاره کرده و می‌افزاید: جوانان روستایی در سطوح مختلف علمی تحصیل می‌کنند اما پس از تکمیل تحصیلات شرایط اشتغال در محل زندگی برای آنها فراهم نمی‌شود.

معین ادامه می دهد: تولیدات کشاورزی و دامی نیز به دلیل نبود شبکه مناسب توزیع با قیمت پایین از روستایان خریداری شده و با قیمت بالایی به شهرنشینان فروخته می‌شود و این امر انگیزه برای مهاجرت به شهرهای بزرگ را در میان روستاییان افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه امکانات شهری مطلوب، استقرار صنایع مادر و افزایش خدمات شهری، اصفهان را به یک شهر مهاجرپذیر تبدیل کرده است، اضافه می‌کند: ایجاد شغل‌های موقت موجب ورود خیل عظیمی از مهاجران به شهر اصفهان شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان عدم وجود خدمات کافی و درآمد نامناسب را از دیگر عوامل مهاجرت به شهرهای بزرگ عنوان می‌کند و می گوید: شهر اصفهان از شمال، جنوب و شرق به مناطق کویری منتهی می‌شود و افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت سبب شده زمین‌های کشاورزی حدفاصل این مناطق تا شهر اصفهان به سکونت‌گاه‌های غیر رسمی که گاه‌ از کمترین خدمات بهداشتی و رفاهی بهره‌مند هستند تبدیل شود.

معین مهاجران اصفهان را به دو دسته درون استانی و برون استانی تقسیم می‌کند و ادامه می‌هد: مهاجران درون استانی بیشتر از شهرهای غربی و شهرهای حاشه کویر به اصفهان وارد می‌شوند و هم‌چنین اصفهان مقصد مهاجرت از استان‌های چهارمحال و بختیاری،کهکیلویه و بور احمد، یزد، لرستان و خوزستان نیز می‌باشد.
  
وی از تامین نیروی کار غیر ماهر به عنوان تنها سود مهاجرت برای اصفهان نام می‌برد و می‌گوید: مهاجران غیر ماهر نمی‌توانند بازار کار را ارتقا بخشند و مشکلات زیادی برای این کلان شهر ایجاد می‌کنند.

این عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری شورای شهر اصفهان اضافه می‌کند: آداب و رسوم مهاجرینی که وارد اصفهان می‌شوند با آداب و فرهنگ مردم اصفهان متفاوت است و اختلاف آداب و رسوم موجب ایجاد مشکلاتی برای اصفهان شده است.

معین کنترل مهاجرت را یک امر ملی می‌داند و می‌افزاید: جلوگیری از مهاجرت از عهده شورای شهر و شهرداری خارج است و تنها تلاش این نهادها جلوگیری از تبدیل اراضی کشاورزی به سکونت‌گاه و به وجود آمدن حاشیه نشینی با ایجاد شهرک‌های اقماری است.
 
وی با اشاره به اینکه اصفهان، زاینده رود را به عنوان مهمترین منبع تامین کننده امکانات و توسعه شهر به دلیل عدم مدیریت صحیح از دست داده است، می‌گوید: اگر مسؤولان راهکارهایی برای احیای زاینده رود ارایه نکنند آینده تاریکی در انتظار اصفهان است و خشکی زاینده رود نه تنها این منطقه بلکه تمام کشور را دچار بحران می‌کند.

این عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری شورای شهر اصفهان به مهاجرت نخبگان اصفهان اشاره می‌کند و می‌افزاید: اصفهان دومین شهر دانشگاهی کشور است که به دلیل از بین رفتن منابع توسعه و خدمات نخبگان خود را از دست می‌دهد.

معین مهاجرت را یک پدیده آسیب رسان به شهرهای بزرگ معرفی و تاکید می‌کند: برنامه‌ریزی مسؤولان باید در جهت کاهش مهاجرت به شهرهای بزرگ انجام شود چراکه پدیده مهاجرت ضررهای زیادی برای شهرهای بزرگ به دنبال دارد.


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : زندگی, خبر, جامعه, تاریخچه

         نظر بدهید
جمعه 91 شهریور 24 :: 9:56 صبح
علیرضا پویا

 
 
 

ابزار وبمستر