سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
زندگی عاشقانه در روزگار نامردی
درباره وبلاگ


لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 231
  • بازدید دیروز: 283
  • کل بازدیدها: 551395



اسلام یک نوع معماری خاص را تجویز نمی‌کند بلکه تنوع از مهمترین ویژگی‌های معماری اسلامی است و فرهنگ اسلامی همیشه در معماری اسلامی مد نظر بوده است.

مطالب فوق گفته‌های " نیکلاس استون"، کارشناس معماری اسلامی در نشست علمی در حوزه معماری اسلامی در زورخانه علی قلی آقا است.او طراح چترها و سقف‌های متحرک مسجدالنبی در مدینه است.

استون معتقد است که فرهنگ متفاوتی در معماری اسلامی نمایان است و علت این ویژگی به خود دین اسلام باز می‌گردد.

خبرنگار اجتماعی ایسنا- منطقه اصفهان در حاشیه این نشست به سراغ استون رفت تا نظر او را درباره معماری آثار تاریخی اصفهان جویا شود. این کارشناس معماری اسلامی با وجودی که وقت کوتاهی داشت تلاش کرد تا سؤوالات ما را کوتاه اما مفید در قالب احساسات خود از مشاهده آثار تاریخی اصفهان پاسخ دهد. 

استون در خصوص رودخانه زاینده رود می‌گوید: به عنوان یک معمار می‌گویم زمانی که پلی بر روی رودخانه‌ای ساخته می‌شود و قرار است سالیان درازی با آب هم‌زیستی داشته باشد، قطع آب به طور حتم مشکلات مهمی برای آن ایجاد خواهد کرد.

او که خود مرمت یک خانه تاریخی در پشت مسجد شیخ لطف الله را بر عهده داشته است، می‌افزاید: هر بار که پا به محله‌های قدیمی اصفهان می‌گذارم ناخودآگاه مجذوب گذشته زیبای این شهر می‌شوم زیرا هر محله اصفهان از نظر فنون معماری اسلامی یک کلاس آموزشی به حساب می‌آید.

این کارشناس معماری می‌گوید: "اصفهان نصف جهان است"  این جمله نشان می‌دهد که اصفهان یکی از بزرگترین سنبل‌های معماری اسلامی در جهان محسوب می‌شود و آوازه آن در دنیا طنین انداز است.

او در نشست علمی در حوزه معماری اسلامی به معماری شهر "فض" در مراکش اشاره می‌کند و می‌گوید که بازارهایی در هم تنیده و نزدیک به مراکز مذهبی، مساجدی بزرگ برای تجمع‌های مردمی و یا دست‌نخورده از ویژگی‌های اصلی معماری اسلامی این شهر است.

 او در خصوص سؤوال خبرنگار ایسنا مبنی بر شرح معماری اصفهان می‌گوید: هر آنچه در خصوص فض گفتم با اضافه کردن کلمه "بهترین" برای اصفهان نیز صدق می‌کند البته تفاوت بزرگی در شهر اصفهان وجود دارد آن‌هم رودخانه زاینده رود است که علت وجودی شهر اصفهان این رودخانه می‌باشد تفاوت دیگر نیز بازارهای شهر اصفهان است که نه تنها قلب اقتصادی شهر اصفهان بلکه قلب اقتصاد یک کشور پهناور بوده است.

استون در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه "معماری کدام بنای تاریخی اصفهان شما را مجذوب خود کرده است؟" بیان می‌کند: هیچ‌گاه در ذهنم بناهای زیبای اصفهان را تفکیک نکردم و زیبایی هر کدام چنان مجذوبم کرد که نمی‌توان بگویم فلان بنا زیباست چون وجدانم ناراحت می‌شود که چرا آن یکی را نگفتم، ولی اگر از نظر معماری اسلامی می‌خواهید فقط بگویم مسجد جامع اصفهان یکی از بی‌نظیرترین و شاهکارهای معماری اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

او با بیان اینکه از  نوع سازه‌ پل‌های تاریخی اصفهان اطلاعی ندارم، می‌گوید: به عنوان یک معمار اسلامی می‌گویم زمانی که پلی بر روی رودخانه‌ای ساخته می‌شود، قرار است سالیان درازی با آب هم‌زیستی داشته باشد وقتی که آب را از آن سازه بگیریم به طور حتم مشکلات مهمی برای آن پیش خواهد آمد و اصلا دوست ندارم به این فکر کنم که این بناهای بسیار زیبا تخریب می‌شود ولی اگر این اتفاق رخ دهد برای اصفهان مشکلات زیادی ایجاد می‌کند چراکه اصفهان بر پایه این رودخانه ایجاد شده است و به عنوان یک توریست نگران آینده این شهر که شاهکار دوران صفویه است شده‌ام.

"ایسنا"


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : زندگی, خبر, جامعه, تاریخچه

         نظر بدهید
جمعه 91 شهریور 24 :: 9:57 صبح
علیرضا پویا

 
 
 

ابزار وبمستر