سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
زندگی عاشقانه در روزگار نامردی
درباره وبلاگ


لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 11
  • بازدید دیروز: 28
  • کل بازدیدها: 548619



 


تا به حال به این اندیشیده اید که چرا هرگز در هیچ گزارش یا رسانه خارجی در مورد اینکه بستنی ، این لیسیدنی پرطرفدار، در کجا و توسط چه کسی ساخته شد هیچ حرفی به میان نیامده ؟! جواب این سوال در کتاب `مردم دوران مشروطه` در قفسه های خاک گرفته کتابخانه ملی موجود است که نیز افتخار دیگری است برای ما ایرانیان .
داستان از اینجا شروع میشه که فردی به نام کریم باستانی ملقب به کریم یخ فروش پسر جوانی از شهر ری در بازار آن زمان (خیابان جمهوری امروز) بساط یخ فروشی داشت . یکی از مشتریان غالبا دائمی کریم کارمندان سفارت انگلستان در همان حوالی بودند . این مواجهه هر روزه کارمندان با کریم رابطه صمیمانه را بین آنها پدید آورد . کارمندان برای کریم که انگلیسی بلد نبود نام کریم یخی یا همان به گفته خودشان آیس کریم را برگزیدند . در اواسط درگیریهای دوران مشروطیت کریم برای جلب بیشتر مشتری اقدام به پخش یخ در بهشت مبادرت ورزید . و در همین دوران و برای اولین بار با مخلوط کردن شیر و یخ و زرده تخمه مرغ و گلاب و شیره ملایر اولین بستنی تاریخ بشریت را ساخت. که مورد استقبال اهالی بازار و همسر سفیر انگلیس قرار گرفت مغازه ای در همان حوالی توسط سفیر انگلیس به کریم اهدا شد که بر سر در آن به زبان انگلیسی اسم فامیل کریم ( باستانی ) bastani نوشته شده بود که ایرانی ها به اشتباه بستنی می خواندند . در زمان افتتاح فروشگاه سفیر انگلیس با گفتن :
we name it after you
اسم محصول را به احترام کریم آیس کریم گذارد
میرزا حسن‌خان مستوفی , مستوفی‌الممالک دوران مشروطیت ، در کتاب خاطراتش مینویسد این پدرسگ ( کریم باستانی) لیسیدنیی ساخته است از سردابهای یزد سردتر ، از لب یار شیرین تر، از پنبه خراسان نرمتر. سالها بعد کریم با یکی کارمندان سفارت انگلیس به نام الیزابت بسکین رابینز ازدواج کرده و به انگستان و بعد از آن به امریکا مهاجرت میکند .

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب :

         نظر بدهید
پنج شنبه 91 شهریور 30 :: 12:47 عصر
علیرضا پویا

 

مرد نصفه شب در حالی که مست بوده میاد خونه و دستش می خوره به کوزه ی سفالی گرون قیمتی که زنش خیلی دوستش داشته ، میوفته زمین و میشکنه مرد هم همونجا خوابش می بره زن اون رو می کشه کنار و همه چیو تمیز می کنه
صبح که مرد از خواب بیدار میشه انتظار داشت که زنش جر و بحث و شروع کنه و این کارو تا شب ادامه بده 
مرد در حالی که دعا می کرد که این اتفاق نیوفته میره اشپزخونه تا یه چیزی بخوره که متوجه یه نامه روی در یخچال می شه که زنش براش نوشته


زن : عشق من صبحانه ی مورد علاقت روی میز آمادست من صبح زود باید بیدار می شدم تا برم برای ناهار مورد علاقت خرید کنم 
زود بر می گردم پیشت عشق مندوست دارم خیلی زیاد مرد که خیلی تعجب کرده بود 

میره پیشه پسرش و ازش می پرسه که دیشب چه اتفاقی افتاده بود ؟

پسرش میگه : دیشب وقتی مامان تو رو برد تو تخت خواب که بخوابی و شروع کرد به اینکه لباس و کفشت رو در بیاره تو در حالی که خیلی مست بودی بهش گفتی ..

هــی خـــانــوووم ، تنهـــااااام بــزار ، بهــم دست نــزن 
من ازدواج کردم .. من زن دارم 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : عشق، زندگی، سخن ، بزرگ مرد

       نظر
پنج شنبه 91 شهریور 30 :: 12:38 عصر
علیرضا پویا

در سال 1981 متولد شد درست زمانی که دیگر صحبتی از آبله به میان نمی‌آمد و فلج اطفال نیز در حال کنترل شدن بود و پزشکی جهان به خود افتخار می‌کرد که می‌تواند بیماری‌های موجود در جهان را درمان کند، اما همچنان در درمان آن ناکام مانده است.

نام این بیماری عفونی HIV بود، پس از گذشت 30 سال از حضورش در میان انسان‌ها، پزشکان و دانشمندان دنیا با وجود هزینه‌های هنگفت نتوانسته‌اند واکسنی برای پیشگیری و دارویی برای درمان آن بیابند و HIV اکنون توانسته به دورترین نقاط دنیا برسد و نام "طاعون قرن" را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنا- منطقه اصفهان، بر اساس آمار سایت سازمان بهداشت جهانی تا سال 2011 بیش از 34 میلیون نفر مبتلا به HIV در دنیا زندگی می‌کردند که 3.4 میلیون نفر آن‌ها زیر 15 سال سن داشتند که در سال 2011 دو نیم میلیون نفر به این آمار اضافه شده است و در هر ساعت 300 نفر مشکوک به ابتلا به این ویروس در جهان به این آمار اضافه می‌شود. از ابتدای سال جاری میلادی 1.7میلیون نفر بر اثر این بیماری جان باختند که 230 هزار نفر آن‌ها زیر 15 سال سن داشتند.

کارشناس مسؤول بیماری ایدز مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: تا پایان سال 1390 در استان اصفهان 507 مورد بیمار مبتلا به ایدز ثبت شده است که 448 مورد را مردان و 59 مورد را زنان تشکیل می‌دهند.

مرجان مشکاتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز در استان اصفهان را 25 تا 34 سال عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین علل ابتلا به ایدز در استان به ترتیب تزریق با سوزن مشترک با 73 درصد، انتقال از طریق رابطه جنسی 16 درصد و 11درصد نیز به سایر عوامل اختصاص پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته چهار مورد انتقال ویروس ایدز از طریق مادر به کودک در استان اصفهان ثبت شده است، ادامه داد: متاسفانه این کودکان در سنین یک تا دو سالگی به مرکز بهداشت مراجعه کرده‌اند اما می‌توان با درمان‌های دارویی در دوران بارداری مادران مبتلا به ایدز از انتقال ویروس به نوزاد جلوگیری کرد.

این کارشناس مسؤول بیماری ایدز مرکز بهداشت استان اصفهان بیان کرد: تاکنون هفت نوزاد که مادرانشان مبتلا به ایدز بوده است سالم به دنیا آمده‌اند اما مواردی نیز وجود دارد که بیماری به نوزاد نیز مبتلا شده است.

مشکاتی تاکید کرد: مصرف مواد مخدر تزریقی با استفاده از سوزن مشترک و یا رفتار پر خطر جنسی از عواملی است که می‌تواند موجب انتقال ویروس HIV شود و افراد در صورت داشتن چنین روابطی باید آزمایش‌های لازم را برای اطمینان از سلامت خود انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه 17 پایگاه در شهرستان‌های استان اصفهان به مراجعه کنندگان برای آزمایش ویروس HIV خدمات ارایه می‌دهند، اذعان کرد: در شهر اصفهان مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ابتدا به مراجعه کنندگان مشاوره می‌دهد و در همین مکان نیز آزمایش ایدز انجام می‌شود که این دو فرآیند به صورت کاملا محرمانه است.

کارشناس مسؤول بیماری ایدز مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: ابتدا یک آزمایش ساده خون به نام الایزا از فرد گرفته می‌شود که درصورت جواب مثبت، آزمایش دیگری به نام وسترن‌بلات از فرد گرفته می‌شود که آزمایش دوم به صورت قطعی تشخیص ایدز را اعلام می‌کند.

مشکاتی با اشاره به اینکه باید نگرش فعلی مردم به ایدز تغییر کند و افراد بیشتر به مراکز آزمایشی ایدز مراجعه کنند، افزود: تمام افرادی که رفتار پرخطر دارند و یا زنانی احتمال می‌دهند همسرانشان به ویروس ایدز مبتلا هستند باید برای کمک به کنترل بهتر این بیماری در جامعه آزمایشات لازم را انجام دهند.
 
وی تاکید کرد: نگاه جامعه ما به مبتلایان به ایدز باید تغییر کند متاسفانه این مبتلایان بیشتر از آنکه بیمار محسوب شوند مجرم شمرده می‌شوند.

این کارشناس بیماری ایدز با بیان اینکه مهم‌ترین نگرانی مرکز بهداشت استان اصفهان از افزایش این ویروس در میان زنان می‌باشد، ادامه داد: در پنج سال گذشته تنها پنج درصد مبتلایان به ایدز را زنان تشکیل می‌دادند در حالی که امروزه این آمار به 10 تا 12 درصد افزایش پیدا کرده است.

مشکاتی همسران آلوده به ویروس HIV را مهم‌ترین عامل ابتلای زنان به ایدز عنوان کرد و گفت: اگر زنی احتمال می‌دهد همسرش به ایدز مبتلا شده است باید بدون تردید آزمایشات لازم را در این خصوص انجام دهد.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به ایدز پنج ماهه نخست سال 91 در استان اصفهان بیان کرد: تا پایان تیر ماه سال 91 در استان اصفهان 12 مورد جدید مبتلا به ویروس HIV در استان شناسایی شده است که این تعداد شامل پنج زن، شش مرد و یک کودک بوده‌ است.

به گزارش ایسنا، سال 1366 این ویروس خود را به ایران می‌رساند و اولین مورد ایدز در ایران را یک کودک شش ساله مبتلا به بیماری هموفیلی که از فرآورده‌های خونی وارداتی برای او استفاده شد ثبت کرد. اینک بیش از بیست سال از ورود این ویروس به ایران می‌گذرد و آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد از سال 66 تا ابتدای سال جاری 24هزار و 209 نفر در کشور به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند.

این ویروس 30 ساله هنوز به کشتار مردم جهان ادامه می‌دهد و به علم پزشکی بی اعتنایی می‌کند اما فرد بیمار قبل از اینکه توسط بیماری از پای در آید آثار روانی بیماری و نگاه جامعه است که او را نابود می‌کند چراکه هیچ گاه او را بیمار نمی‌شمارد و این یکی از اشتباهات بزرگ جوامع است.


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب :

         نظر بدهید
یکشنبه 91 شهریور 26 :: 10:15 عصر
علیرضا پویا


غذا را با پوشش پلاستیکی می‌پوشانی، چای خود را در فنجان پلاستیکی می‌نوشی و تاروپود لباست همه از الیاف نایلونی است، حتی اشیا پلاستیکی را با بسته بندی پلاستیکی می‌خری!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، ارزان، سبک و سریع بودن بسته‌بندی‌های پلاستیکی موجب شده کیسه‌ها و بسته بندی‌های نایلونی بسیار مورد استقبال مردم قرار گیرد. به طوریکه از لباسی که بر تن دارید تا کفشی که به پا کرده‌اید همه از الیاف نایلونی هستند.

روزانه 114 تن مواد پلیمری در اصفهان مصرف می‌شود

بر اساس این گزارش امروز -بیست و یکم تیرماه- به عنوان روز خرید بدون کیسه‌های نایلونی با شعار "امروز یک کیسه پلاستیکی کمتر" نام گرفته است، کیسه‌های نایلونی زیر مجموعه‌ای از تولیدات پلیمری می‌باشد. به دلیل وجود منابع نفتی غنی در ایران که ماده اولیه ساخت پلیمرها است، تولید محصولاتی از قبیل کیسه‌های نایلونی، پت‌ها و ظروف یک بار مصرف نیز رونق دارد.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد زاید شهرداری اصفهان می‌گوید: متاسفانه سرانه مصرف مواد پلیمری در ایران بسیار بالاتر از متوسط مصرف جهانی است.

تیمور باجول در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به اینکه پلیمرهای گیاهی در کشورهای توسعه یافته جایگزین مواد پلمیری تولید شده از مواد اولیه شده است، می‌افزاید: برخی کشورها راهکارهای ساده‌ای برای کاهش کیسه‌های نایلونی ارایه می کنند برای مثال استفاده از کیسه‌های نایلونی برای مشتریان هزینه‌ای جداگانه دارد در حالی که در کشور ما مشتریان برای حمل کالاهای خود می‌توانند به هر تعداد و رایگان از کیسه‌های نایلونی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه نمونه‌های سنتی مانند پاکتهای کاغذی و کیفهای پارچه‌ای باید جایگزین کیسه‌های نایلونی شود، اضافه می‌کند: با وجود اینکه سرانه مصرف مواد پلاستیکی در اصفهان از متوسط سرانه کشور کمتر است اما روزانه 110 تا 114 تن مواد پلیمری در شهر اصفهان مصرف می‌شود.

کاهش مصرف کیسه‌های نایلونی نیاز به فرهنگ سازی دارد

به گزارش ایسنا، شاید الکساندر پارکس در سال 1862 در نمایشگاه بین‌المللی لندن و در زمان رونمایی از سلولز گرمی که پس از سرد شدن می‌توانست شکل خود را حفظ کند، فکرش را نمی‌کرد روزی از اختراع او 10 هزار نوع مشتقات جدید تولید شود و در سال‌های آینده در کوچکترین وسیله‌ها تا بزرگترین آنها پلاستیک وجود داشته باشد!

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد زاید شهرداری اصفهان با بیان اینکه کاهش مصرف کیسه‌های نایلونی نیاز به فرهنگ سازی دارد، می‌گوید: اجتناب از تولید، کاهش مصرف و جایگزینی، سه گامی است که برای کاهش مصرف کیسه‌های نایلونی باید مورد توجه قرار گیرد.

باجول با اشاره به اینکه روند تجزیه پلاستیک‌ها بسیار طولانی است و این مواد در مدت تجزیه تاثیرات نامطلوبی بر محیط زیست دارند، می‌گوید: تجزیه این مواد در مزارع و منابع آبی به یک معضل جدی برای محیط زیست تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه ممنوعیت استفاده از ظروف پلاستیکی در ارگان‌های دولتی گام موثری در کاهش مصرف مواد پلیمری است، بیان می‌کند: مواد اولیه مورد استفاده برای تولید پلیمرها باید در اختیار بخش‌های دیگری از تولید قرار گیرد.

پلاستیک‌ها چهره بکر طبیعت را مخدوش کرده است

پس از پارکس، کشف شیمیدان و دانشمند آمریکایی "والاس کاروترز هیوم"در سال 1939 در نیویورک به جهانیان عرضه شد و "نایلون" نام گرفت. کاروترز هیوم ابتدا از کشف خود برای تولید جوراب زنانه استفاده کرد و در روز اول با استقبال گسترده بازدیدکنندگان مواجه شد. کشف او در سال اول به دست 64 میلیون نفر از انسان‌های این کره خاکی رسید و او دریافت که این کشف در سال‌های آینده می‌تواند یکی از اصلی‌ترین مواد در ساختن وسایل برای مردم باشد.

 یک عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه افزایش مصرف کیسه‌های نایلونی موجب افزایش تولید زباله در مناطق شهری شده است، می‌گوید: مواد پلاستیکی به ویژه نایلون‌ها علاوه بر تاثیرات نامطلوب زیست محیطی از مواد سبک تشکیل شده‌اند که این امر موجب افزایش هزینه حمل و نقل و دفن آنها می‌شود.

نورالله میرغفاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، می‌افزاید: پلاستیک‌ها باعث از بین رفتن مناظر بکر طبیعی و ایجاد چهره نامطلوب شهری می‌شوند و ورود این مواد به خاک می‌تواندکیفیت مواد موجود در خاک را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه ورود پلاستیک‌ها به منابع آبی تاثیرات قابل توجهی بر آبزیان می‌گذارد، ادامه می‌دهد: آبزیان به دلیل اسیر شدن در بعضی از ضایعات پلاستیکی دچار خفگی می‌شوند و یا این مواد شیمیایی را  به عنوان غذا مصرف می‌کنند.

پاکت‌های کاغذی و کیف‌های پارچه‌ای جایگزین کیسه های نایلونی شود

در کشور روزانه 50 هزار تن مواد بازیافتی تولید می‌شود که 12 درصد آن را مواد پلیمری تشکیل ‌می‌دهد، متاسفانه کیسه‌های نایلونی که باد آن را میوه درختان به ویژه در ورودی اصلی شهرها کرده است نزدیک به 500 سال طول می‌کشد تا در محیط تجزیه شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه برخی از این مواد پلاستیکی در معرض تماس با آب و محیط مرطوب باعث گسترش برخی از بیماری‌ها به ویژه سرطان‌ها می‌شود، بیان می‌کند: مصرف بیش از حد این پلیمرها از لحاظ زیست محیطی و اقتصادی نامناسب است.

وی می‌گوید: استفاده از کیف‌های پارچه‌ای برای خرید از سنت‌های قدیمی مردم کشور است و این شیوه می‌تواند جایگزین کیسه‌های نایلونی در خرید شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان می‌افزاید: پلاستیک‌ها برای نگه داری مواد غذایی نامناسب است و توصیه می‌شود برای نگه داری مواد غذایی گرم از ظروف و بسته بندی‌های غیر از پلاستیکی استفاده شود زیرا این پلیمرها می‌تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد.

به گزارش ایسنا، الکساندر پارکس زمان معرفی اختراع خود هیچ گاه فکر نمی‌کرد که اختراع او زمانی به دلیل استفاده بی‌رویه به یکی از معضلات بزرگ پیش روی بشریت تبدیل خواهد شد اما نکته قابل توجه این است که اگر پارکس یکی از مشتقات شیمیایی اختراع خود را در آن سال‌ها به زمین می‌انداخت، امروز با گذشت 122سال از فوتش هنوز آن ماده پلاستیکی در طبیعت وجود داشت!!

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : زندگی, خبر, محیط زیست, جامعه, پلاستیک, تاریخچه

         نظر بدهید
جمعه 91 شهریور 24 :: 9:59 صبح
علیرضا پویا


می‌تواند با سرعت 110 کیلومتر در ساعت بدود، یعنی از برخی وسایل نقیله ساخت انسان سریع‌تر. فرم بدنی آن یکی از شاهکارهای خلقت به حساب می‌آید، یوزپلنگ ایرانی را نماد حیات وحش ایران می‌دانند، جانور منحصر به فردی که روزگاری در بخش‌های وسیعی از آسیا پراکندگی داشته اما اکنون تنها محدود به چند ده قلاده در نواحی شرقی ایران شده است. پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد در شهرستان نایین مهمترین زیستگاه این جانور در ایران است.

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین، یوزپلنگ ایرانی را یک سرمایه و گنجینه طبیعی توصیف می‌کند و می‌گوید: یوزپلنگ ایرانی یک میراث زیست محیطی جهانی به حساب می‌آید زیرا نژاد این یوزپلنگ در دنیا منحصر به فرد است.

حسین اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، با اشاره به این‌که زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در گذشته سطح وسیع‌تری داشته است، می‌افزاید: یوزپلنگ آسیایی از عربستان تا هندوستان زیست می‌کرده اما زیستگاه این جانور هم‌اکنون تنها به ایران محدود می‌شود و نماد حیات وحش کشور است.

مسؤول پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد نایین ادامه می‌دهد: یوزپلنگ جز دو گونه بزرگ گربه سانان ایران است که خطر انقراض آن به شدت احساس می‌شود.

مدیر اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان نایین با بیان این‌که یوزپلنگ در حال حاضر در 13 تا 14منطقه از ایران مشاهده شده است، ادامه می‌دهد: حضور یوزپلنگ در 10 منطقه کشور قطعی است اما در چهار منطقه دیگر تنها مستنداتی مبنی بر مشاهده این جانور وجود دارد.

اکبری اضافه می‌کند: در مناطق شکار ممنوع کوه بزرگ نایین، خارو" در شهرستان اردستان، منطقه "کوه‌یخان" در آران و بید گل و حوزه "گندم چاه" نایین بیشترین احتمال حضور یوز وجود دارد و در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد حضور این جانور قطعی است.

وی با اشاره به این‌که پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین بهترین و مهمترین زیستگاه یوزپلنگ در کشور است، می‌گوید: در مورد جمعیت یوزپلنگ با قطعیت نمی‌توان صحبت کرد اما در سال‌های اخیر در ایران جمعیت این گونه توسط دوربین‌های تله‌ای برآورد شده است.

مسؤول پناه گاه حیات وحش عباس آباد نایین، جمعیت یوزپلنگ در ایران را بر اساس برآوردهای انجام شده در زیستگاه‌های این جانور در حدود 70 تا 120 قلاده عنوان می‌کند و می‌افزاید: این آمار در استان اصفهان به 9 تا 13 قلاده می‌رسد.

اکبری، جزیره‌ای شدن زیستگاه یوزپلنگ، از بین رفتن کریدورهای ارتباطی و جمعیت بسیار کم این جانور که موجب کاهش جفت‌یابی آنها شده است را مهمترین تهدید برای این جانور در استان اصفهان می‌داند و می‌گوید: شکار غیرمجاز این حیوان، شکار غیرمجاز طعمه‌های یوزپلنگ و تصادفات جاده‌ای از دیگر عوامل از بین رفتن یوزپلنگ است.

وی با بیان این‌که گسترش بی‌رویه معادن و جاده‌ها از جمله دلایل اصلی جزیره‌ای شدن زیستگاه این گونه است، ادامه می‌دهد: علاوه بر جزیره‌ای شدن زیستگاه یوزپلنگ، جمعیت کم و تنوع ژنتیکی پایین باعث کاهش جفت یابی و افزایش بیماری در بین این گربه سان شده است.

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین با اشاره به این‌که خشکسالی اثرات نامطلوبی بر این گونه داشته است، می‌افزاید: خشکسالی علاوه بر کاهش زادآوری یوزپلنگ موجب ایجاد بیماری ناشی از سوء تغذیه و شیوع بیماری‌های واگیردار شده است.

اکبری اضافه می‌کند: با خشک شدن منابع آبی و از بین رفت منابع غذایی طعمه‌های این جانور، جمعیت طعمه‌ها نیز کاهش یافته و تمام این عوامل یوزپلنگ را مجبور به مهاجرت غیر ایمن به مناطق آزاد کرده است.

وی با اشاره به این‌که انقراض یوزپلنگ ضرر جبران ناپذیری به کشور وارد می‌کند زیرا هم یک گونه جانوری را از دست می‌دهیم و هم یک زیرگونه جدا نابود می‌شود، ادامه می‌دهد: حیوانات به سه رده خانواده، گونه و زیرگونه تقسیم‌بندی می‌شود و با انقراض یوزپلنگ نه تنها یک گونه جانوری بلکه زیرگونه منحصر به فرد یوزپلنگ آسیایی نیز از بین می‌رود.

مدیر حفاظت از محیط زیست شهرستان نایین خاطرنشان می‌کند: با آموزش مردم محلی منطقه توانسته‌ایم افکار آنها را نسبت به این جانور تصحیح کنیم اما وضعیت یوزپلنگ ایرانی بسیار حساس است و حفاظت این گونه هر روز باید بیشتر از روزهای قبل شود.

اکبری و می‌افزاید: اگر مسؤولان امکانات و تجهیزات لازم برای حفظ این گونه جانوری را مهیا کنند کشور افتخار بزرگی در مجامع بین المللی کسب خواهد کرد چراکه تمام جهان چشم دوخته‌اند تا ببیند ایرانیان چگونه یوزپلنگ را حفاظت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای حفظ یوزپلنگ ایرانی باید یک عزم جدی و همدلی در کشور ایجاد شد، می‌گوید: بدون وجود عزم جدی برای حفظ این گونه، یوزپلنگ ایرانی در آستانه انقراض حتمی قرار خواهد گرفت.

"ایسنا"



 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : زندگی, خبر, ایران, محیط زیست, درس, جامعه, تاریخچه

         نظر بدهید
جمعه 91 شهریور 24 :: 9:58 صبح
علیرضا پویا

یک پزشک طب سوزنی گفت: طب سوزنی برخلاف داروهای شیمیایی که موجب درمان‌های سریع اما کوتاه مدت می‌شود اگر توسط افراد متخصص انجام گیرد درمانی تدریجی با اثرات طولانی مدت خواهد داشت.

مهران رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به اینکه طب سوزنی عبارت است از وارد کردن سوزن به نقاطی از بدن برای درمان یک بیماری اظهار کرد: طب سوزنی قسمتی از علمی بزرگ در پزشکی سنتی چینی است.

وی با بیان اینکه طب سوزنی به دو دسته طب سوزنی غربی و طب سوزنی چینی تقسیم می‌شود، گفت: متخصصان طب سوزنی چینی معتقد هستند که تمام بیماری‌ها توسط طب سوزنی درمان می‌شود و یا این طب به درمان آن‌ها کمک می‌کند.

رضوانی با اشاره به اینکه طب سوزنی غربی بر گرفته از طب سنتی چینی می‌باشد و از سال 1970 در اروپا و آمریکا گسترش پیدا کرده است، افزود: به اعتقاد پزشکان غربی تنها زمانی می‌توان گفت طب سوزنی بر درمان بیماری‌ها تاثیر گذار است که آزمایش‌های مختلف، درمانگری این طب را تایید کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌هایی که توسط طب سوزنی قابل درمان است به چهار دسته تقسیم می‌شود، تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی نزدیک به 30 بیماری را که قابلیت درمان حتمی توسط طب سوزنی دارد معرفی و در چهار دسته شامل بیماریهای اعصاب، تنفسی، هورمونی و دردهای حاد و مزمن تقسیم بندی کرده است.

این پزشک طب سوزنی با بیان اینکه اثرگذاری درمان‌ها در طب سوزنی بستگی به دیدگاه و اعتقاد فرد نسبت به این طب دارد، ادامه داد: طب سوزنی چینی بسیار شبیه به طب سوزنی یونانی است و مکانیسم درمانی قوی دارد و حتی اگر موجب درمان بیماری نشود به روند درمان ‌ کمک می‌کند.

رضوانی با اشاره به اینکه طب سوزنی حدود 40 سال پیش توسط پزشکان روسی وارد ایران شد، بیان کرد: در خصوص زمان ورود طب سنتی به کشور دقیقا نمی‌توان صحبت کرد اما نخستین کلینیک طب سوزنی در ایران نزدیک به 20 سال پیش در شهر تهران تاسیس شده است.

این پزشک با بیان اینکه عوارض طب سوزنی بسیار کم و ناچیز است، ادامه داد: درمان توسط این طب به شرط اینکه پزشک با آناتومی بدن و طب سوزنی به خوبی آشنا باشد هیچ عارضه‌ای برای بدن ندارد.

رضوانی بیان کرد: عوارض درمان از طریق طب سوزنی تنها  به دلیل خطای انسانی پیش می‌آید اما اگر درمان‌ها با طب سوزنی توسط فرد بی‌اطلاع انجام گیرد، می‌تواند حتی موجب به مرگ بیمار شود.

وی به وضعیت موجود طب سوزنی در کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه آشنایی مردم با این طب نسبت به گذشته بیشتر شده است اما باید توجه داشت انواع طب سنتی به تنهایی نمی‌توانند موجب درمان بیماری‌ها شود همانطور که داروهای شیمیایی را نمی‌توان به تنهایی عامل درمان بیماری‌ها نامید.

رضوانی با بیان اینکه متاسفانه بیشترین مراجعه کنندگان به پزشکان طب سوزنی در کشور برای درمان چاقی و کوتاهی قد صورت می‌گیرد، تاکید کرد: این طب بر روی چاقی و رشد قد تاثیری بسیار ناچیز دارد و فقط می‌تواند موجب کاهش اشتها شود که این تاثیر چندان قابل توجه نیست.

این پزشک طب سوزنی در خصوص بیماری‌هایی که با طب سوزنی درمان می‌شود، گفت: طب سوزنی بر روی افسردگی، تحریکات زایمانی، میگرن‌ها، دردهای کمر و اسپاسم‌های عضله‌ای تاثیرات بسیار مطلوبی دارد و نتایج درمانی طولانی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: طب سوزنی در زمینه زیبایی نیز کاربرد دارد و  افرادی که قادر تحمل درد فرو رفتن 20 تا 30 سوزن را در صورت باشند می‌تواند از اثرات طولانی مدت این طب برای زیبایی بهره‌ببرند.

این پزشک با اشاره به اینکه باید طب سنتی و به خصوص طب سوزنی در مسیر درست حرکت کند، ادامه داد: نزدیک به 10 سال پیش ورود افراد ناکارآمد و بدون تخصص به حجامت که یکی از زیر مجموعه‌های طب ایرانی است ضربه شدیدی وارد کرد.

رضوانی خاطر نشان کرد: طب سوزنی برخلاف داروهای شیمیایی که موجب درمان‌های سریع اما کوتاه مدت می‌شود اگر توسط افراد متخصص انجام گیرد، درمانی تدریجی با اثرات طولانی مدت خواهد داشت بنابراین باید عرصه فعالیت این طب در کشور را با افزایش آگاهی‌های عمومی در سطح جامعه گسترش داد و این طب را در یک مسیر صحیح هدایت کرد.

"ایسنا"


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : زندگی, خبر, جامعه, تاریخچه

         نظر بدهید
جمعه 91 شهریور 24 :: 9:57 صبح
علیرضا پویا

یک پزشک طب سوزنی گفت: طب سوزنی برخلاف داروهای شیمیایی که موجب درمان‌های سریع اما کوتاه مدت می‌شود اگر توسط افراد متخصص انجام گیرد درمانی تدریجی با اثرات طولانی مدت خواهد داشت.

مهران رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به اینکه طب سوزنی عبارت است از وارد کردن سوزن به نقاطی از بدن برای درمان یک بیماری اظهار کرد: طب سوزنی قسمتی از علمی بزرگ در پزشکی سنتی چینی است.

وی با بیان اینکه طب سوزنی به دو دسته طب سوزنی غربی و طب سوزنی چینی تقسیم می‌شود، گفت: متخصصان طب سوزنی چینی معتقد هستند که تمام بیماری‌ها توسط طب سوزنی درمان می‌شود و یا این طب به درمان آن‌ها کمک می‌کند.

رضوانی با اشاره به اینکه طب سوزنی غربی بر گرفته از طب سنتی چینی می‌باشد و از سال 1970 در اروپا و آمریکا گسترش پیدا کرده است، افزود: به اعتقاد پزشکان غربی تنها زمانی می‌توان گفت طب سوزنی بر درمان بیماری‌ها تاثیر گذار است که آزمایش‌های مختلف، درمانگری این طب را تایید کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌هایی که توسط طب سوزنی قابل درمان است به چهار دسته تقسیم می‌شود، تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی نزدیک به 30 بیماری را که قابلیت درمان حتمی توسط طب سوزنی دارد معرفی و در چهار دسته شامل بیماریهای اعصاب، تنفسی، هورمونی و دردهای حاد و مزمن تقسیم بندی کرده است.

این پزشک طب سوزنی با بیان اینکه اثرگذاری درمان‌ها در طب سوزنی بستگی به دیدگاه و اعتقاد فرد نسبت به این طب دارد، ادامه داد: طب سوزنی چینی بسیار شبیه به طب سوزنی یونانی است و مکانیسم درمانی قوی دارد و حتی اگر موجب درمان بیماری نشود به روند درمان ‌ کمک می‌کند.

رضوانی با اشاره به اینکه طب سوزنی حدود 40 سال پیش توسط پزشکان روسی وارد ایران شد، بیان کرد: در خصوص زمان ورود طب سنتی به کشور دقیقا نمی‌توان صحبت کرد اما نخستین کلینیک طب سوزنی در ایران نزدیک به 20 سال پیش در شهر تهران تاسیس شده است.

این پزشک با بیان اینکه عوارض طب سوزنی بسیار کم و ناچیز است، ادامه داد: درمان توسط این طب به شرط اینکه پزشک با آناتومی بدن و طب سوزنی به خوبی آشنا باشد هیچ عارضه‌ای برای بدن ندارد.

رضوانی بیان کرد: عوارض درمان از طریق طب سوزنی تنها  به دلیل خطای انسانی پیش می‌آید اما اگر درمان‌ها با طب سوزنی توسط فرد بی‌اطلاع انجام گیرد، می‌تواند حتی موجب به مرگ بیمار شود.

وی به وضعیت موجود طب سوزنی در کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه آشنایی مردم با این طب نسبت به گذشته بیشتر شده است اما باید توجه داشت انواع طب سنتی به تنهایی نمی‌توانند موجب درمان بیماری‌ها شود همانطور که داروهای شیمیایی را نمی‌توان به تنهایی عامل درمان بیماری‌ها نامید.

رضوانی با بیان اینکه متاسفانه بیشترین مراجعه کنندگان به پزشکان طب سوزنی در کشور برای درمان چاقی و کوتاهی قد صورت می‌گیرد، تاکید کرد: این طب بر روی چاقی و رشد قد تاثیری بسیار ناچیز دارد و فقط می‌تواند موجب کاهش اشتها شود که این تاثیر چندان قابل توجه نیست.

این پزشک طب سوزنی در خصوص بیماری‌هایی که با طب سوزنی درمان می‌شود، گفت: طب سوزنی بر روی افسردگی، تحریکات زایمانی، میگرن‌ها، دردهای کمر و اسپاسم‌های عضله‌ای تاثیرات بسیار مطلوبی دارد و نتایج درمانی طولانی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: طب سوزنی در زمینه زیبایی نیز کاربرد دارد و  افرادی که قادر تحمل درد فرو رفتن 20 تا 30 سوزن را در صورت باشند می‌تواند از اثرات طولانی مدت این طب برای زیبایی بهره‌ببرند.

این پزشک با اشاره به اینکه باید طب سنتی و به خصوص طب سوزنی در مسیر درست حرکت کند، ادامه داد: نزدیک به 10 سال پیش ورود افراد ناکارآمد و بدون تخصص به حجامت که یکی از زیر مجموعه‌های طب ایرانی است ضربه شدیدی وارد کرد.

رضوانی خاطر نشان کرد: طب سوزنی برخلاف داروهای شیمیایی که موجب درمان‌های سریع اما کوتاه مدت می‌شود اگر توسط افراد متخصص انجام گیرد، درمانی تدریجی با اثرات طولانی مدت خواهد داشت بنابراین باید عرصه فعالیت این طب در کشور را با افزایش آگاهی‌های عمومی در سطح جامعه گسترش داد و این طب را در یک مسیر صحیح هدایت کرد.

"ایسنا"


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : زندگی, خبر, جامعه, تاریخچه

         نظر بدهید
جمعه 91 شهریور 24 :: 9:57 صبح
علیرضا پویا

اسلام یک نوع معماری خاص را تجویز نمی‌کند بلکه تنوع از مهمترین ویژگی‌های معماری اسلامی است و فرهنگ اسلامی همیشه در معماری اسلامی مد نظر بوده است.

مطالب فوق گفته‌های " نیکلاس استون"، کارشناس معماری اسلامی در نشست علمی در حوزه معماری اسلامی در زورخانه علی قلی آقا است.او طراح چترها و سقف‌های متحرک مسجدالنبی در مدینه است.

استون معتقد است که فرهنگ متفاوتی در معماری اسلامی نمایان است و علت این ویژگی به خود دین اسلام باز می‌گردد.

خبرنگار اجتماعی ایسنا- منطقه اصفهان در حاشیه این نشست به سراغ استون رفت تا نظر او را درباره معماری آثار تاریخی اصفهان جویا شود. این کارشناس معماری اسلامی با وجودی که وقت کوتاهی داشت تلاش کرد تا سؤوالات ما را کوتاه اما مفید در قالب احساسات خود از مشاهده آثار تاریخی اصفهان پاسخ دهد. 

استون در خصوص رودخانه زاینده رود می‌گوید: به عنوان یک معمار می‌گویم زمانی که پلی بر روی رودخانه‌ای ساخته می‌شود و قرار است سالیان درازی با آب هم‌زیستی داشته باشد، قطع آب به طور حتم مشکلات مهمی برای آن ایجاد خواهد کرد.

او که خود مرمت یک خانه تاریخی در پشت مسجد شیخ لطف الله را بر عهده داشته است، می‌افزاید: هر بار که پا به محله‌های قدیمی اصفهان می‌گذارم ناخودآگاه مجذوب گذشته زیبای این شهر می‌شوم زیرا هر محله اصفهان از نظر فنون معماری اسلامی یک کلاس آموزشی به حساب می‌آید.

این کارشناس معماری می‌گوید: "اصفهان نصف جهان است"  این جمله نشان می‌دهد که اصفهان یکی از بزرگترین سنبل‌های معماری اسلامی در جهان محسوب می‌شود و آوازه آن در دنیا طنین انداز است.

او در نشست علمی در حوزه معماری اسلامی به معماری شهر "فض" در مراکش اشاره می‌کند و می‌گوید که بازارهایی در هم تنیده و نزدیک به مراکز مذهبی، مساجدی بزرگ برای تجمع‌های مردمی و یا دست‌نخورده از ویژگی‌های اصلی معماری اسلامی این شهر است.

 او در خصوص سؤوال خبرنگار ایسنا مبنی بر شرح معماری اصفهان می‌گوید: هر آنچه در خصوص فض گفتم با اضافه کردن کلمه "بهترین" برای اصفهان نیز صدق می‌کند البته تفاوت بزرگی در شهر اصفهان وجود دارد آن‌هم رودخانه زاینده رود است که علت وجودی شهر اصفهان این رودخانه می‌باشد تفاوت دیگر نیز بازارهای شهر اصفهان است که نه تنها قلب اقتصادی شهر اصفهان بلکه قلب اقتصاد یک کشور پهناور بوده است.

استون در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه "معماری کدام بنای تاریخی اصفهان شما را مجذوب خود کرده است؟" بیان می‌کند: هیچ‌گاه در ذهنم بناهای زیبای اصفهان را تفکیک نکردم و زیبایی هر کدام چنان مجذوبم کرد که نمی‌توان بگویم فلان بنا زیباست چون وجدانم ناراحت می‌شود که چرا آن یکی را نگفتم، ولی اگر از نظر معماری اسلامی می‌خواهید فقط بگویم مسجد جامع اصفهان یکی از بی‌نظیرترین و شاهکارهای معماری اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

او با بیان اینکه از  نوع سازه‌ پل‌های تاریخی اصفهان اطلاعی ندارم، می‌گوید: به عنوان یک معمار اسلامی می‌گویم زمانی که پلی بر روی رودخانه‌ای ساخته می‌شود، قرار است سالیان درازی با آب هم‌زیستی داشته باشد وقتی که آب را از آن سازه بگیریم به طور حتم مشکلات مهمی برای آن پیش خواهد آمد و اصلا دوست ندارم به این فکر کنم که این بناهای بسیار زیبا تخریب می‌شود ولی اگر این اتفاق رخ دهد برای اصفهان مشکلات زیادی ایجاد می‌کند چراکه اصفهان بر پایه این رودخانه ایجاد شده است و به عنوان یک توریست نگران آینده این شهر که شاهکار دوران صفویه است شده‌ام.

"ایسنا"


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : زندگی, خبر, جامعه, تاریخچه

         نظر بدهید
جمعه 91 شهریور 24 :: 9:57 صبح
علیرضا پویا

هفته‌ گذشته در خبرها آمده بود که معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور (اصغر محمّدی فاضل) هشدار داده‌اند که در صورت ادامه روند کنونی، نابودی تالاب گاوخونی حتمی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، محمد درویش در سایت خود با نام مهار بیابان‌زایی مطلبی در خصوص خشکی گاوخونی نوشته است.

این کارشناس به صحبت‌های معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص نابودی حتمی تالاب گاوخونی اشاره کرده است. شرح کامل مطلب یاد شده در ذیل آمده است؛

خبری که شگفتی بسیاری از فعالان و کارشناسان این حوزه را برانگیخت! نه به این دلیل که تالاب گاوخونی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های حفظ پایداری بوم‌شناختی در ایران مرکزی است؛ و نه به آن دلیل که متراکم‌ترین و متنوع‌ترین غلظت زیگونگی حیات در مناطق بیابانی کشور مدیون حضور گاوخونی بوده است؛ و نیز نه به آن دلیل که علت تداوم معیشت مردم در خاور استان اصفهان و سکونتگاه باستانی و مهم ورزنه، وجود گاوخونی بوده است و حتا نه به آن دلیل که چگونه است، تالابی به این مهمی که در کنوانسیون بین‌المللی رامسر هم به عنوان یکی از 24 تالاب اصلی کشور ثبت جهانی شده است، بدون آن که به سیاهه‌ی مونترو (فهرست تالاب‌های در معرض خطر) وارد شود، به یکباره خبر از نابودی کاملش منتشر می‌شود!! پس مراجع نظارتی در آن کنوانسیون معتبر بین‌المللی کجا هستند؟

بله، هر چند که تمامی 4 مورد یادشده فوق، دریافت‌هایی بسیار مهم هستند، اما نگارنده بر این باور است که خبر دکتر فاضل، از جنبه‌ی دیگری حایز شگفتی بیشتر در محافل تخصصی این حوزه را فراهم آورد و آن جنبه این است که اینک همه در مواجهه با این خبر می‌پرسند: مگر تالاب گاوخونی‌ای هم هنوز در کشور وجود داشته که اینک نگران نابودی کامل آن باشیم؟
مگر یادمان رفت، در بیست و پنجمین روز از اردیبهشت سال 1390، مسعود باقرزاده کریمی، مشهورترین کارشناس حوزه تالاب که از قضا مشاور عالی معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم هست، در گفتگو با رسانه‌ها صراحتاً اعتراف کرد که “گاوخونی خشک شد و برنامه‌ای هم برای نجات آن وجود ندارد !”

و مگر در سال‌های 1387 تا 90 هم همین خبر هر ساله توسط مراجع رسمی و رسانه‌ها و دوستداران رسمی به اشکال مختلف اعلام نمی‌شد؟

حقیقت این است که این میت، مدت‌هاست که مرده است و دیگر لازم نیست هر سال دوباره برایش مجلس ختم و شب سوم و هفتم و چهلم بگیریم. همان برپاداشتن سالگردی آبرومندانه کافی است! نیست؟

و در این مراسم سوگواری سالانه بیاییم از دلیل یا دلایل مرگ این نگین فیروزه‌ای بی‌بدیل مرکز ایران سخن بگوییم. این که چرا سال‌ها در برابر دزدی آشکار حق آبه‌ی گاوخونی سکوت کردیم؟ چرا آن هنگام که مجوز احداث تونل‌های شماره یک و دو و سه کوهرنگ را صادر کرده و عملاً حجم سالانه‌ی ‌آورد زاینده رود را به حدود دوبرابر افزایش دادیم، کسی نگفت که باید بخشی از این آب بادآورده! به گاوخونی اختصاص یابد؟ اصلاً چرا آن زمان که آورد زاینده‌رود فقط 800 میلیون متر مکعب در سال بود، روزگار گاوخونی بهتر از امروزی است که آوردش به حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب رسیده است؟ چرا با افتخار سخن از افزایش تولید کشاورزی و اشتغال‌زایی در بخش صنعت کرده و اعلام داشتیم که اصفهان آبروداری کرده و یکی از مهاجرپذیرترین استان‌های کشور در طول چند دهه‌ی اخیر بوده است؛ امّا نگفتیم که این همه افتخار و آبرو به بهای چه بی‌آبرویی‌ بزرگتری بدست آمده است؟

حال اگر شرق اصفهان شاهد پیدایش یک کانون جدید فرسایش بادی به مساحتی حدود تهران بزرگ شده است؛ اگر ظرفیت گرمایی ویژه منطقه کاهش یافته و تفاوت دمای شب و روز آشکارا چنان افزایش یافته که نیازهای آبی بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری بومی منطقه هم افزایش یافته است و اگر موجی بزرگ از مهاجرت‌های انسانی از خاور به سمت مرکز اصفهان رخداده است؛ این باید درس عبرتی بزرگ برای همه‌ی ما باشد تا اجازه ندهیم به بهانه‌ی تأمین نیازهای کوتاه مدت اقتصادی، یک سرزمین دچار ورشکستگی بوم‌شناختی (اکولوژیکی) شود. زیرا اگر هر نوع ورشکستگی را بتوان جبران کرد، بی‌شک ترمیم ورشکستگی بوم‌شناختی در انتهای آن سیاهه‌ی قابل ترمیم‌ها قرار دارد.

آری … گاوخونی رفت و مرد از بس که ندیدیمش و یادمان رفت که وقتی رفت، مرگ به دیار زنده رود سلام داد! نداد؟


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : زندگی, خبر, جامعه, تاریخچه

         نظر بدهید
جمعه 91 شهریور 24 :: 9:56 صبح
علیرضا پویا

مهاجرت گاهی هم میهمان و هم میزبان را ناراضی می‌کند، پدیده‌ای که عدم توسعه متوازن شهرهای بزرگ و روستاها مسیرش را هموار کرده است. ایجاد شغل‌های موقتی در شهرها و نبود درآمد کافی در روستاها و علاوه برآنها نشان دادن چهره زیبا از کلان‌شهرها مهاجرت را به عنوان یک راه ساده برای رسیدن به رفاه بیشتر در مقابل پای روستاییان قرار داده است.

اصفهان نیز به عنوان یکی از شهرهای توسعه یافته کشور از این امر مستثنی نبوده است و رتبه دوم نرخ مهاجرپذیری کشور را به خود اختصاص داده است.

فتح‌الله معین، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است تمام کشورهای در حال توسعه با پدیده‌ مهاجرت روبه‌رو هستند و کنترل آن نیازمند یک عزم ملی است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، می‌گوید: برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات مسؤولان نقش موثری در رشد مهاجرت دارد، این برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند روند رشد مهاجرت را کند یا به آن سرعت بخشد.

وی با اشاره به اینکه تفاوت میان سطح زندگی و اشتغال در نقاط شهری و روستایی از علل مهاجرت به کلان شهرها است، بیان می‌کند: متاسفانه با همه تلاش‌های انجام گرفته امکان ایجاد اشتغال برای نسل جوان روستایی وجود ندارد.

این عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری شورای اسلامی شهر اصفهان به توسعه امکانات آموزشی در روستاها اشاره کرده و می‌افزاید: جوانان روستایی در سطوح مختلف علمی تحصیل می‌کنند اما پس از تکمیل تحصیلات شرایط اشتغال در محل زندگی برای آنها فراهم نمی‌شود.

معین ادامه می دهد: تولیدات کشاورزی و دامی نیز به دلیل نبود شبکه مناسب توزیع با قیمت پایین از روستایان خریداری شده و با قیمت بالایی به شهرنشینان فروخته می‌شود و این امر انگیزه برای مهاجرت به شهرهای بزرگ را در میان روستاییان افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه امکانات شهری مطلوب، استقرار صنایع مادر و افزایش خدمات شهری، اصفهان را به یک شهر مهاجرپذیر تبدیل کرده است، اضافه می‌کند: ایجاد شغل‌های موقت موجب ورود خیل عظیمی از مهاجران به شهر اصفهان شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان عدم وجود خدمات کافی و درآمد نامناسب را از دیگر عوامل مهاجرت به شهرهای بزرگ عنوان می‌کند و می گوید: شهر اصفهان از شمال، جنوب و شرق به مناطق کویری منتهی می‌شود و افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت سبب شده زمین‌های کشاورزی حدفاصل این مناطق تا شهر اصفهان به سکونت‌گاه‌های غیر رسمی که گاه‌ از کمترین خدمات بهداشتی و رفاهی بهره‌مند هستند تبدیل شود.

معین مهاجران اصفهان را به دو دسته درون استانی و برون استانی تقسیم می‌کند و ادامه می‌هد: مهاجران درون استانی بیشتر از شهرهای غربی و شهرهای حاشه کویر به اصفهان وارد می‌شوند و هم‌چنین اصفهان مقصد مهاجرت از استان‌های چهارمحال و بختیاری،کهکیلویه و بور احمد، یزد، لرستان و خوزستان نیز می‌باشد.
  
وی از تامین نیروی کار غیر ماهر به عنوان تنها سود مهاجرت برای اصفهان نام می‌برد و می‌گوید: مهاجران غیر ماهر نمی‌توانند بازار کار را ارتقا بخشند و مشکلات زیادی برای این کلان شهر ایجاد می‌کنند.

این عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری شورای شهر اصفهان اضافه می‌کند: آداب و رسوم مهاجرینی که وارد اصفهان می‌شوند با آداب و فرهنگ مردم اصفهان متفاوت است و اختلاف آداب و رسوم موجب ایجاد مشکلاتی برای اصفهان شده است.

معین کنترل مهاجرت را یک امر ملی می‌داند و می‌افزاید: جلوگیری از مهاجرت از عهده شورای شهر و شهرداری خارج است و تنها تلاش این نهادها جلوگیری از تبدیل اراضی کشاورزی به سکونت‌گاه و به وجود آمدن حاشیه نشینی با ایجاد شهرک‌های اقماری است.
 
وی با اشاره به اینکه اصفهان، زاینده رود را به عنوان مهمترین منبع تامین کننده امکانات و توسعه شهر به دلیل عدم مدیریت صحیح از دست داده است، می‌گوید: اگر مسؤولان راهکارهایی برای احیای زاینده رود ارایه نکنند آینده تاریکی در انتظار اصفهان است و خشکی زاینده رود نه تنها این منطقه بلکه تمام کشور را دچار بحران می‌کند.

این عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری شورای شهر اصفهان به مهاجرت نخبگان اصفهان اشاره می‌کند و می‌افزاید: اصفهان دومین شهر دانشگاهی کشور است که به دلیل از بین رفتن منابع توسعه و خدمات نخبگان خود را از دست می‌دهد.

معین مهاجرت را یک پدیده آسیب رسان به شهرهای بزرگ معرفی و تاکید می‌کند: برنامه‌ریزی مسؤولان باید در جهت کاهش مهاجرت به شهرهای بزرگ انجام شود چراکه پدیده مهاجرت ضررهای زیادی برای شهرهای بزرگ به دنبال دارد.


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : زندگی, خبر, جامعه, تاریخچه

         نظر بدهید
جمعه 91 شهریور 24 :: 9:56 صبح
علیرضا پویا
1   2   >   
 
 
 

ابزار وبمستر