سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
زندگی عاشقانه در روزگار نامردی
درباره وبلاگ


لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 207
  • بازدید دیروز: 283
  • کل بازدیدها: 551371




غذا را با پوشش پلاستیکی می‌پوشانی، چای خود را در فنجان پلاستیکی می‌نوشی و تاروپود لباست همه از الیاف نایلونی است، حتی اشیا پلاستیکی را با بسته بندی پلاستیکی می‌خری!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، ارزان، سبک و سریع بودن بسته‌بندی‌های پلاستیکی موجب شده کیسه‌ها و بسته بندی‌های نایلونی بسیار مورد استقبال مردم قرار گیرد. به طوریکه از لباسی که بر تن دارید تا کفشی که به پا کرده‌اید همه از الیاف نایلونی هستند.

روزانه 114 تن مواد پلیمری در اصفهان مصرف می‌شود

بر اساس این گزارش امروز -بیست و یکم تیرماه- به عنوان روز خرید بدون کیسه‌های نایلونی با شعار "امروز یک کیسه پلاستیکی کمتر" نام گرفته است، کیسه‌های نایلونی زیر مجموعه‌ای از تولیدات پلیمری می‌باشد. به دلیل وجود منابع نفتی غنی در ایران که ماده اولیه ساخت پلیمرها است، تولید محصولاتی از قبیل کیسه‌های نایلونی، پت‌ها و ظروف یک بار مصرف نیز رونق دارد.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد زاید شهرداری اصفهان می‌گوید: متاسفانه سرانه مصرف مواد پلیمری در ایران بسیار بالاتر از متوسط مصرف جهانی است.

تیمور باجول در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به اینکه پلیمرهای گیاهی در کشورهای توسعه یافته جایگزین مواد پلمیری تولید شده از مواد اولیه شده است، می‌افزاید: برخی کشورها راهکارهای ساده‌ای برای کاهش کیسه‌های نایلونی ارایه می کنند برای مثال استفاده از کیسه‌های نایلونی برای مشتریان هزینه‌ای جداگانه دارد در حالی که در کشور ما مشتریان برای حمل کالاهای خود می‌توانند به هر تعداد و رایگان از کیسه‌های نایلونی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه نمونه‌های سنتی مانند پاکتهای کاغذی و کیفهای پارچه‌ای باید جایگزین کیسه‌های نایلونی شود، اضافه می‌کند: با وجود اینکه سرانه مصرف مواد پلاستیکی در اصفهان از متوسط سرانه کشور کمتر است اما روزانه 110 تا 114 تن مواد پلیمری در شهر اصفهان مصرف می‌شود.

کاهش مصرف کیسه‌های نایلونی نیاز به فرهنگ سازی دارد

به گزارش ایسنا، شاید الکساندر پارکس در سال 1862 در نمایشگاه بین‌المللی لندن و در زمان رونمایی از سلولز گرمی که پس از سرد شدن می‌توانست شکل خود را حفظ کند، فکرش را نمی‌کرد روزی از اختراع او 10 هزار نوع مشتقات جدید تولید شود و در سال‌های آینده در کوچکترین وسیله‌ها تا بزرگترین آنها پلاستیک وجود داشته باشد!

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد زاید شهرداری اصفهان با بیان اینکه کاهش مصرف کیسه‌های نایلونی نیاز به فرهنگ سازی دارد، می‌گوید: اجتناب از تولید، کاهش مصرف و جایگزینی، سه گامی است که برای کاهش مصرف کیسه‌های نایلونی باید مورد توجه قرار گیرد.

باجول با اشاره به اینکه روند تجزیه پلاستیک‌ها بسیار طولانی است و این مواد در مدت تجزیه تاثیرات نامطلوبی بر محیط زیست دارند، می‌گوید: تجزیه این مواد در مزارع و منابع آبی به یک معضل جدی برای محیط زیست تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه ممنوعیت استفاده از ظروف پلاستیکی در ارگان‌های دولتی گام موثری در کاهش مصرف مواد پلیمری است، بیان می‌کند: مواد اولیه مورد استفاده برای تولید پلیمرها باید در اختیار بخش‌های دیگری از تولید قرار گیرد.

پلاستیک‌ها چهره بکر طبیعت را مخدوش کرده است

پس از پارکس، کشف شیمیدان و دانشمند آمریکایی "والاس کاروترز هیوم"در سال 1939 در نیویورک به جهانیان عرضه شد و "نایلون" نام گرفت. کاروترز هیوم ابتدا از کشف خود برای تولید جوراب زنانه استفاده کرد و در روز اول با استقبال گسترده بازدیدکنندگان مواجه شد. کشف او در سال اول به دست 64 میلیون نفر از انسان‌های این کره خاکی رسید و او دریافت که این کشف در سال‌های آینده می‌تواند یکی از اصلی‌ترین مواد در ساختن وسایل برای مردم باشد.

 یک عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه افزایش مصرف کیسه‌های نایلونی موجب افزایش تولید زباله در مناطق شهری شده است، می‌گوید: مواد پلاستیکی به ویژه نایلون‌ها علاوه بر تاثیرات نامطلوب زیست محیطی از مواد سبک تشکیل شده‌اند که این امر موجب افزایش هزینه حمل و نقل و دفن آنها می‌شود.

نورالله میرغفاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، می‌افزاید: پلاستیک‌ها باعث از بین رفتن مناظر بکر طبیعی و ایجاد چهره نامطلوب شهری می‌شوند و ورود این مواد به خاک می‌تواندکیفیت مواد موجود در خاک را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه ورود پلاستیک‌ها به منابع آبی تاثیرات قابل توجهی بر آبزیان می‌گذارد، ادامه می‌دهد: آبزیان به دلیل اسیر شدن در بعضی از ضایعات پلاستیکی دچار خفگی می‌شوند و یا این مواد شیمیایی را  به عنوان غذا مصرف می‌کنند.

پاکت‌های کاغذی و کیف‌های پارچه‌ای جایگزین کیسه های نایلونی شود

در کشور روزانه 50 هزار تن مواد بازیافتی تولید می‌شود که 12 درصد آن را مواد پلیمری تشکیل ‌می‌دهد، متاسفانه کیسه‌های نایلونی که باد آن را میوه درختان به ویژه در ورودی اصلی شهرها کرده است نزدیک به 500 سال طول می‌کشد تا در محیط تجزیه شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه برخی از این مواد پلاستیکی در معرض تماس با آب و محیط مرطوب باعث گسترش برخی از بیماری‌ها به ویژه سرطان‌ها می‌شود، بیان می‌کند: مصرف بیش از حد این پلیمرها از لحاظ زیست محیطی و اقتصادی نامناسب است.

وی می‌گوید: استفاده از کیف‌های پارچه‌ای برای خرید از سنت‌های قدیمی مردم کشور است و این شیوه می‌تواند جایگزین کیسه‌های نایلونی در خرید شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان می‌افزاید: پلاستیک‌ها برای نگه داری مواد غذایی نامناسب است و توصیه می‌شود برای نگه داری مواد غذایی گرم از ظروف و بسته بندی‌های غیر از پلاستیکی استفاده شود زیرا این پلیمرها می‌تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد.

به گزارش ایسنا، الکساندر پارکس زمان معرفی اختراع خود هیچ گاه فکر نمی‌کرد که اختراع او زمانی به دلیل استفاده بی‌رویه به یکی از معضلات بزرگ پیش روی بشریت تبدیل خواهد شد اما نکته قابل توجه این است که اگر پارکس یکی از مشتقات شیمیایی اختراع خود را در آن سال‌ها به زمین می‌انداخت، امروز با گذشت 122سال از فوتش هنوز آن ماده پلاستیکی در طبیعت وجود داشت!!

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : زندگی, خبر, محیط زیست, جامعه, پلاستیک, تاریخچه

         نظر بدهید
جمعه 91 شهریور 24 :: 9:59 صبح
علیرضا پویا

 
 
 

ابزار وبمستر