سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
زندگی عاشقانه در روزگار نامردی
درباره وبلاگ


لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 61
  • بازدید دیروز: 216
  • کل بازدیدها: 551958



 

نشست فیلم‌ سینمایی «من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی که این روزها نمایش آن با برخی مخالفت‌ها همراه شده است در فرهنگسرای «رسانه» به حاشیه کشیده شد.

 

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای نشست 14 آذر ماه حجت‌الاسلام سلمان علیزاده به عنوان مخالف فیلم گفت: اگر برگزاری چنین جلساتی برای خداست و برای فهم بهتر از آیات قرآن، ما این جلسه را تایید می‌کنیم و اگر شئونات اسلامی همچون حجاب در این جلسه رعایت نشود ما در این جلسه نخواهیم ماند.

 

وی اظهار داشت: این اولین فیلم آقای جیرانی با این مضامین نیست و این امر ناشی از فهم غلط آقای جیرانی از ضرب‌المثل «ادب از که آموختی، از بی ادبان» است.

 

علیزاده، فیلم «من مادر هستم» را متهم به اشاعه فحشا کرد و گفت: فکر نکنید کسانی که فیلم را می‌بینند کودک هستند و مطمئن باشید کسانی که فیلم را دیده‌اند مضمون آن را دریافته‌اند.

 

وی ادامه داد: زن نماد ملت، امت است و در این فیلم شاهد هستیم که زن به دنبال شهوت است و سیگنال‌هایی را به شیاطین داخلی و خارجی ارسال می‌نماید.

 

علیزاده گفت: این فیلم‌ها و امثال آنها کم نیستند و روی صحبت ما با کسانی است که اجازه می‌دهند، چنین فیلم‌هایی در ایران ساخته و نمایش داده شود.

 

وی با بیان این‌که هنگامی که این فیلم ساخته شد، صحبتی از سبک زندگی نبود، تصریح کرد: فیلم «من مادر هستم» در سال 89 ساخته شد، زمانی که بحث آن‌چنانی از سبک زندگی مطرح نبود.

 

علیزاده، فیلم «من مادر هستم» را توهینی به ملت ایران دانست و گفت: در این فیلم شاهد هستیم که ملت ایران ملتی مست، گیج و دائم‌الخمر فرض شده‌اند.

 

وی اظهار داشت: این فیلم سیگنال‌هایی را به دشمنان می‌دهد و می‌خواهد بگوید چقدر راحت می‌شود به امام (ره) و شهدا توهین کرد و نیز سازندگان آن بگویند توانستیم چنین فیلم‌هایی را بسازیم بدون این‌که شما متوجه شوید.

 

علیزاده فیلم «من مادر هستم» را توهین و طعنه‌ای به کل نظام جمهوری اسلامی دانست و بلافاصله جلسه را ترک کرد.

 

ترک جلسه توسط علیزاده با اعتراض برخی از حاضرین در سالن و مسعود فراستی مواجه شد.

 

 

مسعود فراستی پس از این حرکت علیزاده گفت: من برای دوستانی که مونولوگ می‌گویند و می‌روند متاسفم. اگر قرار بر نقد و گفت‌وگو است بهتر است به جای رفتن، بنشینیم و صحبت کنیم.

 

این منتقد سینما با اشاره به صحبت‌های علیزاده، تاکید کرد: وای بر حال کسانی که نمی‌دانند با چه نیتی به این جلسه آمده‌اند.

 

فراستی اشاره‌ای به مجموعه تلویزیونی «پاییز صحرا» در دهه 60 کرد و گفت: البته کسانی در آن زمان بحث حجاب را در مورد این فیلم مطرح می‌کردند و سوالاتی را پیرامون این امر از امام (ره) پرسیدند که امام (ره) در جواب آنها گفت «شما باید چشمانتان را بشویید و نگاه‌هایتان را درست کنید».

 

وی اظهار کرد: حرف‌های این آقا، (علیزاده) کاملا شیطانی است و مشخص است که او کوچک‌ترین چیزی از سینما نمی‌داند و من حرف‌های او را کاملا شعاری می‌دانم و باید گفت هیچ‌کس نماینده‌ی خدا نیست.

 

در ادامه، امیر قادری که اجرای جلسه را برعهده داشت، گفت:البته در این جلسه ممکن است حرف‌هایی زده شود که خوشایند طرف مقابل نباشد و اگر کسی فکر می‌کند لابه‌لای حرف‌هایی که زده می‌شود ممکن است به او توهینی شود همین حالا جلسه را ترک کند.

 

سپس غلامرضا موسوی تهیه‌کننده فیلم «من مادر هستم» با تشکر از برگزاری چنین جلساتی گفت: مطمئنا مباحث فرهنگی باید در چنین جلساتی بحث و گفت‌وگو شود و برخلاف برخی دوستان باید مردم را آگاه، عاقل و فهیم بدانیم.

 

وی تصریح کرد: در این 30 سال شاهد بودیم که مردم در بزنگاه‌ها بهترین تصمیم را گرفته‌اند بنابراین اینکه قیم مآبانه با مردم برخورد شود نگاه درستی نیست.

 

 

موسوی با بیان این‌که معمولا 500 هزار نفر در ایران بالاترین نرخ تماشاچی برای یک فیلم است، گفت: مطمئنا کسانی که فیلم را دیده‌اند با انتخاب خود به سینما رفته‌اند و کسی آنها مجبور به رفتن سینما نکرده است.

 

وی تاکید کرد: معمولا کسانی که سینما می‌روند از سطح فرهنگی ویژه‌تری برخوردار هستند و باید برای تماشاچی و مردم اجازه‌ی تصمیم‌گیری قائل باشیم.

 

موسوی با بیان این‌که باید مخالفان و موافقان فیلم «من مادر هستم» صحبت کنند، افزود: مردم باید تصمیم نهایی را در انتها بگیرند و مطمئنا جای گفتن چنین حرف‌هایی در کف خیابان نیست.

 

این تهیه‌کننده سینما تصریح کرد: مسائل فرهنگی با زور و ضرب درست نمی‌شود و مطمئنا در درازمدت است که کار فرهنگی نتیجه می‌دهد.

 

وی با بیان این‌که اولین اطلاعیه(انصار حزب الله) زمانی داده شد که هنوز کسی فیلم را ندیده بود، خاطرنشان کرد: حتی در مراسم افتتاحیه هم وقتی با مخالفین صحبت می‌کردیم، برخی می‌گفتند که هنوز فیلم را ندیده‌ایم.

 

موسوی افزود: به جای حل مسائل فرهنگی در کف خیابان‌ها باید جایی را فراهم کنیم و پیرامون این مسایل بحث کنیم. وظیفه‌ی جیرانی پاسخ دادن به شبهات است و حق مخالفان پرسیدن.

 

در ادامه‌ی این نشست، محمدتقی فهیم منتقد سینما با بیان این‌که فضا برای گفت‌وگوی خوب فراهم نیست، اظهار کرد: من در ابتدا گفته بودم که اگر این نشست نقد فیلم است من حضور پیدا می‌کنم وگرنه من به این جلسه نمی‌آیم.

 

وی گفت: بحث‌هایی که پیرامون فرم فیلم می‌شود باید آن چیزی باشد که ما را به یک سرمنزل نهایی برساند. بحث فیلم تا این‌جا فرامتن بوده است و شرایط جلسه سوء تفاهم ‌برانگیز بوده است

 

فهیم ادامه داد: مطمئنا آقای موسوی تهیه‌کننده خوش‌شانسی است چون اگر این اتفاقات نمی‌افتاد فیلم ایشان 50 میلیون هم نمی‌فروخت.

 

وی با بیان این‌که فیلم «من مادر هستم» در راستای آثاری است که در طول سال‌های گذشته ساخته شده، تصریح کرد: این‌ گونه آثار در یک ساختار فیلم فارسی هستند و حتی ما در دهه 50 نیز فیلم "قصاص" نظام فاطمی را تقریبا با همین مضمون داشته‌ایم.

 

فهیم گفت: فیلم "قصاص" را در کنار فیلم جیرانی بگذارید و ببینید کدام موفق‌تر است و در حقیقت فیلم جیرانی فقط بخش کوچکی از طبقه متوسط پس از انقلاب را در بر می‌گیرد.

 

وی تاکید کرد: فیلم «من مادر هستم» یک فیلم فارسی است که به لحاظ تصویرسازی، شخصیت‌پردازی، فضاسازی، عوامل بیان منطق شخصیت‌ها دچار مشکل است.

 

فهیم با بیان این‌که فیلم در نهایت مجبور است به مخاطب خطابه‌ای را بدهد، گفت: در پایان فیلم شاهد هستیم فرهاد اصلانی در مقابل مخاطب می‌ایستد و پیام به او می‌ دهد؛ در صورتی که اگر فیلم می‌توانست پیام خود را به مخاطب القا کند دیگر نیازی نبود چنین خطابه‌ای ایراد شود.

 

وی افزود: فیلم از ابتدا تا انتها دارای مشکلات عدیده است از جمله این‌که فیلم دارای مقدمه‌چینی کوتاهی است.

 

فهیم با بیان این‌که در این جلسه من می‌خواهم از نظر ساختاری درباره‌ی فیلم صحبت کنم، افزود: بروید و ببینید فیلم فارسی چه بلایی را سر سینمای ایران آورده است.

 

وی با انتقاد از کسانی که منتقدین را به دو دسته‌ی مخالفین و موافقین تقسیم‌بندی می‌کنند، اظهار کرد: بحث اصلی هنر است پس حتما این هنر می‌تواند ضعف‌ها و قوت‌هایی داشته باشد و ما شاهد هستیم در دو سال اخیر منتقدین را دسته‌بندی کرده‌اند.

 

فهیم با بیان این‌که سینمای ما ضعیف است و با التهاب فعالیت خود را ادامه می‌دهد، تاکید کرد: مطمئنا اگر انصار حزب‌الله به خیابان نمی‌رفت فیلم این‌قدر نمی‌فروخت.

 

در ادامه این جلسه، سید حسین علوی به عنوان مخالف فیلم، سینمای ایران را سینمایی ورشکسته دانست و گفت: بابت اکران چنین فیلم‌هایی در این ایام و در کشوری که بیش از 300 هزار شهید داده است، تسلیت می‌گویم.

 

وی اظهار کرد: بنده عضو انصار حزب‌الله نیستم و نسبتی با تحرکاتی که مقابل سینماها اتفاق افتاد ندارم. مخاطبان من هم فیلم‌سازان نیستند، مسوولینی هستند که گویا گوشی برای شنیدن ندارند.

 

علوی با اشاره به این‌که داستان فیلم «من مادر هستم» داستان دو زنا است، افزود: نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران می‌خواهند داستان دو زنا را روایت کنند و در این فیلم اشاره‌ای به این امر نمی‌شود که زنا عملی درست است یا غلط،گناه است یا خیر!

 

وی با خواندن آیه‌ای از قرآن در مورد زنا که"کسانی که می‌خواهند زنا را اشاعه بدهند برای آنان عذابی سخت در نظر گرفته شده است"اظهار داشت: البته ممکن است برخی این حرف‌ها را مسخره کنند و آن را قبول نداشته باشند.

 

علوی گفت: متاسفانه شاهد هستیم که این فیلم مُهر وزارت ارشاد را دارد و ما موظفیم از وزارت ارشاد به عنوان شهروند شکایت داشته باشیم.

 

وی افزود: سوال ما این است که چه کسی گفته هر حکومتی در قبال شکم مردم مسوول است اما در قبال فرهنگ آنها مسوول نیست؟ چطور وقتی چیزی مثل رب گوجه مشکلی داشته باشد اعتراض صورت می‌پذیرد اما در برابر شراب‌خواری هیچ نمی‌گویند؟

 

علوی ادامه داد: چطور وقتی زن نامحرم با مرد نامحرم در صحنه‌ای از فیلم روی داشبورد ماشین ریتم 6 و 8 می‌گیرند و آواز می‌خوانند کسی چیزی نمی‌گوید؟ باید پرسید حیا کجاست؟

 

وی با اعتقاد بر اینکه کارگردان «من مادر هستم» در حدی نیست که بخواهد این سوالات را جواب بدهد، گفت: سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر در زمان محمدرضا پهلوی این فیلم ساخته می‌شد، مجوز اکران می‌گرفت؟ که باید گفت بلی می‌گرفت.

 

 

علوی افزود: چرا حکم الهی قصاص باید با حکم وزارت ارشاد لوث و تخطئه شود؟ مخاطب ما کسانی هستند که با ریش، یقه بسته و ادعای دینداری این فیلم‌ها را اکران می‌کنند که قاعدتا پشت آنها جریان انحرافی حضور دارد.

 

وی تصریح کرد: اینها همان کاری را می‌کنند که مهاجرانی می‌کرد و ما می‌بینیم که الان آقای مهاجرانی به عنوان کارشناس بی‌بی‌سی فارسی مشغول به فعالیت است.

 

علوی با بیان این‌که شاهد هستیم در این فیلم شخصیت مثبت، فردی زناکار و شراب‌خوار است، تاکید کرد: در فیلم، هم قصاص‌شونده و هم قصاص‌کننده اشخاصی زناکار هستند.

 

وی ادامه داد: البته آقای فراستی سخنانی را به نقل از امام (ره) آوردند و گفتند باید چشمانتان را بشویید و درست بنگرید که من در جواب ایشان می‌گویم امام (ره) در وصیت‌نامه‌ی خود آورده بودند پس از فوت من حرف‌های من یا باید به صورت مکتوب و دست‌نوشت خودم باشد که من در هیچ جایی حرف آقای فراستی را به نقل از امام (ره) ندیده‌ام.

 

علوی گفت: مردم حق دارند بدانند حاکمیت نسبت به آنها وظیفه دارد یا نه و چرا باید در برابر این حرکات سکوت کنیم؟

 

وی با بیان این‌که در این فیلم، حجاب به لجن کشیده شده است، تصریح کرد: در فیلم «من مادر هستم» هیچ‌کدام از زن‌ها محجبه نیستند بجز اعضای قوه قهریه.

 

پس از این سخنان، درگیری شدیدی بین یکی از مدافعین علوی و مجری نشست رخ داد که برای لحظاتی جلسه را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

 

در ادامه، علوی با بیان این‌که اسلام دارای یک سری حدود است، اظهار کرد: در ایران مردم قائل به اسلام هستند و ما در فیلم می‌بینیم که بارها و بارها زن و مرد در این فیلم تماس بدنی دارند که این کار حرام است، چه بخواهیم چه نخواهیم.

 

وی با بیان این‌که من کاری به آقای جیرانی ندارم، ابراز عقیده کرد: حتی در فیلم «پارک‌وی» آقای جیرانی هم ایشان یک وحشی‌گری محض را ترویج می‌کردند و من به هیچ عنوان فکر ایشان را قبول ندارم و او را یک متفکر نمی‌دانم.

 

علوی گفت: خطاب ما به کسانی است که آمدند و فیلم را تایید کردند و در حقیقت سازندگان فیلم، اسلام را به لجن کشیده‌اند.

 

وی با بیان این‌که ما آزادی به معنای غربی را قبول نداریم، ادامه داد: حد آزادی را خدا قرار می‌دهد نه انسان و حتی غربی‌ها که ادعای آزادی دارند آیا می‌توانند فیلمی را برعلیه صهیونیسم تحمل کنند؟

 

 

در ادامه، تهیه‌کننده فیلم با بیان این‌که واقعیت قضیه موضوع قصاص نیست، اظهار کرد: در حقیقت موضوع، انتقام شخصی پانته‌آ بهرام در فیلم به وکالت از برادر مقتول است و به خاطر سوءاستفاده‌ای که از این وکالت می‌کند از فرهاد اصلانی انتقام می‌گیرد.

 

 

 

غلامرضا موسوی با بیان این‌که فیلم «من مادر هستم» نقد یک زندگی فرنگی است، اظهار کرد: این فیلم نقد زندگی‌ای است که شاید 2 درصد هم در کشور ما حضور نداشته باشد.

 

وی با بیان این‌که کسی نمی‌تواند درباره مساله قصاص منکر شود و بحث انتقام شخصی است، گفت: اگر قرار بود در خدمت بیگانگان باشیم می‌توانستیم برویم در جای دیگری زندگی کنیم و فیلم بسازیم.

 

موسوی اظهار کرد: من هم در مورد کسانی که وارد سفارت انگلیس شدند سوالاتی دارم. آیا می‌توان گفت آنها عوامل انگلیس هستند؟ مطمئنا بین آنها آدم‌های موجهی نیز حضور داشته است.

 

در ادامه مسعود فراستی با بیان این‌که دوستان بجز آقای فهیم، مساله‌شان سینما و این فیلم نیست، تاکید کرد: اینها مسائل دیگری دارند که حل نشده باقی مانده است. نگاه آنان به فیلم متحجرانه است.

 

وی افزود: هدف مقدس وسیله‌ی مقدس می‌خواهد و ما زمینه‌های بسیاری برای بحث‌های سیاسی و اخلاقی داریم ولی الان بحث فرهنگ است.

 

فراستی با اشاره به اختلافاتی که شهید مرتضی آوینی و روزنامه کیهان در دوره‌ای داشتند، به جمله‌ای از این شهید اشاره کرد که گفته بود فرهنگ دنبالچه سیاست نیست.

 

وی اظهار کرد: جمله‌ی مرتضی آوینی درست است که می‌گفت فرهنگ می‌تواند سیاسی باشد ولی نه دنبالچه‌ی آن.

 

فراستی با بیان این‌که کسانی که مرعوب فیلم‌هایی می‌شوند که به شدت عقب‌افتاده است، افزود: یک موضوع دینی با پرداخت غیردینی می‌تواند غیردینی شود و یک موضوع غیردینی را می‌توان با پرداختی درست دینی تبدیل به یک موضوع دینی نمود.

 

وی افزود: مثلا داستان یوسف پیامبر ابدا دینی نیست و ما شاهد پرداخت شخصیت‌های غیردینی در این داستان هستیم.

 

فراستی با نام آوردن از فیلم‌های «سیب و سلما»، «شور شیرین» و «سفر سنگ» اظهار داشت: کسانی که مرعوب چنین فیلم‌هایی می‌شوند بدانند که این فیلم‌ها به شدت عقب‌افتاده‌اند و من می‌گویم فریب چنین فیلم‌هایی را نخوریم.

 

این منتقد سینما تاکید کرد: به سینما به عنوان سینما نگاه کنیم و بدانیم سینما با شعار سر و کار ندارد و با دل و ناخودآگاه ما سر و کار دارد.

 

وی ادامه داد: هر سه فیلم «سیب و سلما»، «شور شیرین» و «سفر سنگ» فیلم فارسی‌اند و فیلم فارسی فیلمی است که در یک تفکر و ساختار قرار دارد.

 

فراستی با بیان این‌که فیلم فارسی ابتذال سطح مخاطب را در سطح شعار و ضدشعار نگه می‌دارد، گفت: تفکر فیلم فارسی پس از انقلاب تشدید شده است.

 

وی با اشاره به این‌که من همواره یکی از مدافعین فیلم‌های ژانر دفاع مقدس بوده‌ام خاطرنشان کرد: حتی برخی از فیلم‌های جنگی ما که مهم‌ترین ژانر سینمایی ماست فیلم فارسی‌اند و نمی‌توان از آنها دفاع کرد.

 

فراستی، فیلم‌هایی که برای شهیدان باقری و کاوه ساخته شده‌اند را فیلم فارسی دانست که مفهومی را از این شهدا ارایه نمی‌دهند.

 

وی گفت: در سینما چیزی را که می‌بینیم باور می‌کنیم، نه شعار را و من باید ببینم که چه چیزی خوب است و چه چیزی بد.

 

فراستی افزود: شخصیت‌پردازی‌های فیلم « من مادر هستم» درست است و فیلم یک سبک زندگی را مطرح می‌کند.

 

وی با بیان این‌که چرا باید بخشی از روشنفکرها و رادیکال‌های حزب‌الله با هم متحد شوند، گفت: این فیلم در جهت نقد و آسیب‌شناسی یک تیپ از زندگی شمال شهری است که دوستان طرفدار عدالت آن را ساخته‌اند.

 

این منتقد سینما افزود: چرا دوستان به حضور ماشین فرنگی یک میلیارد تومانی در کشور نقدی ندارند و فقط به مباحثی چون حجاب می‌پردازند؟

 

فراستی گفت: اصلا این‌طور نیست که فیلم جیرانی نماینده‌ی یک درصد جامعه باشد و بحث او بحث کسانی است که اقشاری بی‌هویت هستند که با پول نفت زندگی می‌کنند و همواره از مردم طلبکارند.

 

وی تصریح کرد: چرا در برابر این اقشار که با پول نفت زندگی می‌کنند و با بالا و پایین رفتن دلار زندگی آنها بالا می‌رود و سطح زندگی ما پایین می‌آید، نقدی نمی‌شود.

 

فراستی فیلم «من مادر هستم» را یکی از مهم‌ترین فیلم‌های پس از انقلاب در آسیب‌شناسی اقشار تازه به دوران رسیده‌ی نفتی دانست و باید شرایطی را از نظر اقتصادی فراهم کرد که این قشر امکان رشد نداشته باشند.

 

وی اظهار کرد: فیلم «من مادر هستم» اشاعه‌دهنده‌ی فحشا نیست و حتی درباره‌ی قصاص نیز نیست و این فیلم، فیلمی اخلاقی است و علت برآشفته شدن برخی از دوستان چیز دیگری است.

 

محمدتقی فهیم نیز در ادامه گفت: فیلم از نظر فرم قادر نیست انحرافات را بیان کند و چون نمی‌تواند این کار را درست انجام دهد در ورطه‌ی بدآموزی می‌افتد.

 

وی با بیان این‌که من معتقدم می‌توان خوردن مشروب و فاحشه را در سینما نمایش دهیم، اظهار کرد: در فیلمی مانند «زیر نور ماه» و یا حتی در سریال جیرانی این عوامل نشان داده شده بودند.

 

فهیم افزود: نقص فرم در فیلم جیرانی مشهود است و فیلم محتوای مدنظر را نمی‌تواند القا کند و به همین خاطر به سمت خطا می‌رود.

 

وی با نام بردن از فیلم «کازابلانکا» گفت: ما در این فیلم شاهد هستیم که کارگردان به مهم‌ترین مسائل وقت اروپا توجه دارد.

 

فهیم با بیان این‌که در این فیلم ما شخصیت شرور را به درستی نمی‌شناسیم، افزود: اگر در سینما به درستی به شخصیت شرور پرداخته نشود ملودرام ساخته نمی‌شود و فیلم آقای جیرانی، فیلمی علیه طبقه‌ی خودش است.

 

وی هم‌چنین گفت: ما سه اصل در قانون اساسی درباره‌ی خانواده داریم و در کجای فیلم بحث خانواده را شاهد هستیم؟

 

 

در بخش دیگری از این نشست، امیر قادری که به عنوان منتقد اجرای جلسه را برعهده داشت، گفت: آقای علوی نماینده‌ی یک تفکر است و من به ایشان و تفکرشان احترام می‌گذارم اما خطر اصلی شعارزدگی است و ما شاهد بودیم کسانی بودند که بر شعار تاکید داشتند، مانند آقای مهاجرانی از ایران رفتند.

 

پس از این سخنان، علوی اظهار کرد: من در این فیلم به دنبال انسانی مثبت گشتم که متاسفانه کسی را پیدا نکردم و حتی برخورد هنگامه قاضیانی به عنوان شخصیت مثبت فیلم با دخترش مدلی درست نیست.

 

وی با بیان این‌که ادبیات سینما، نمادسازی است، تاکید کرد: ما خوب مطلق را در واقعیت نداریم ولی می‌توانیم آن را در فیلم به وجود بیاوریم.

 

علوی افزود: اگر یونسکو افرادی را که سینما می‌روند را از نظر فرهنگی بالا می‌داند، ما افرادی را که اهل علم، تقوا و مجاهدت هستند را بافرهنگ‌ترین انسان‌ها می‌دانیم.

 

وی ادامه داد: ما با یونسکو کاری نداریم، اصلا یونسکو چه کسی است که بخواهد برای ما تعیین تکلیف کند؟

 

علوی در این هنگام رو به فراستی کرد و گفت: شهید مرتضی آوینی یکی از 300 هزار شهید ماست و شما به هیچ عنوان بویی از او نبرده‌اید.

 

پس از این سخنان، فراستی در پاسخ به علوی گفت: قمه‌کشی در بحث فرهنگی معنایی ندارد و شما غیر از قمه‌کشی چیزی بلد نیستید و مفهوم آدم بودن در اسلام آن است که با حفظ اصول، بقیه را از خود آدم‌تر بدانیم.

 

علوی پاسخ داد: این کارها در شأن شما نیست.

 

وی هم‌ چنین خطاب به قادری گفت: آقای قادری! شما مجری این جلسه نیستید و در طول این جلسه در موضع مخالف من قرار گرفته‌اید.

 

در این هنگام علوی با بیان این‌که جمهوری اسلامی فضایی را به وجود آورده است که چنین بحث‌هایی مطرح شود، اظهار کرد: کسانی که نگاه ما به دین را متحجرانه می‌دانند به ما توهین کرده‌اند.

 

وی افزود: ما اقلیت نیستیم. مردم در ایران اسلام را می‌خواهند. حرف من و دیگران را نمی‌خواهند. ما شاهد هستیم در این فیلم، قصاص تصویر مشمئزکننده‌ای دارد.

 

علوی هم‌چنین گفت: این چه تصویری است که فیلم از یک طلبه نشان می‌دهد؟ و ما شاهد بودیم در لحظات پیش از اعدام وقتی طلبه آیات قرآنی را می‌خواند همه به آن آخوند می‌خندیدند.

 

وی با بیان این‌که ما نوکران این دولت و آن دولت نیستیم، تصریح کرد: این ملت انقلاب کرده است و خواهان اسلام و احکام شریعت است.

 

علوی با بیان این‌که در این فیلم شاهد به ابتذال کشیدن ارزش‌های اسلامی هستیم، اظهارکرد: چه کسانی به این فیلم مجوز اکران داده‌اند؟ طرف ما کسی است که برای آن‌که منویات خود را مطرح کند، جمهوری اسلامی را به ... می‌کشد.

 

وی افزود: این فیلم، فیلمی است که در آن شخصیت خوب، شراب‌خوار و زناکار است و حتی کسی که می‌خواهد قصاص کند نیز خود انسانی زناکار است که خود تحت درمان روانکاو است.

 

علوی با بیان این‌که حرف من آقای جیرانی نیست، اظهار کرد: حرف من به ناظر پخش است که به چنین فیلم‌هایی اجازه‌ی اکران داده است.

 

وی ادامه داد: آیا کسی حاضر است خصوصی‌ترین مسائل خود را جلوی دوربین مطرح کند؟

 

علوی با بیان این‌که از دل بحث نپذیرفتن ولایت خدا این دست فیلم‌ها پدید می‌آید، گفت: مطمئنا اگر ولایت را قبول داشته باشید این فیلم‌ها ساخته نمی‌شود.

 

وی تصریح کرد: چه کسانی در ایران بحث توسعه‌گرایی را باز کردند؟ ‌مگر همین آقای جیرانی نبود که از ... و ... (دو نفر از کاندیداهای دو انتخابات ریاست جمهوری اخیر) حمایت کرد؟

 

علوی با بیان این‌که بسیاری از حرف‌هایی که زده می‌شود فرافکنی است، تاکید کرد: من بر سر کلام خدا با کسی چانه نمی‌زنیم. چرا با مردانگی و شهامت نمی‌آیید بگویید من احکام خدا را قبول ندارم؟

 

وی هم‌چنین گفت: اینها همان کسانی هستند که وقتی می‌گفتیم اقتصاد شما ربایی است، چیزی نمی‌گفتند و مطمئن باشید کسانی که پای خون شهدا ایستاده‌اند اجازه نمی‌دهند چنین رفتارهایی اشاعه یابد و این تفکر را به قهقرا خواهند برد. حال می‌خواهد دوران هاشمی باشد یا خاتمی یا احمدی‌نژاد.

 

مسعود فراستی در پاسخ به صحبت‌های علوی گفت: «اجازه نخواهیم داد» یک ادعا است و تقوا و دانشی در بحث‌های شما نیست.

 

وی با بیان این‌که در این‌جا جمع شده‌ایم که بحث فرهنگی کنیم و تبادل نظر داشته باشیم، اظهار کرد: این فیلم راجع به قصاص نیست و آدم‌ها قادرند بگویند که اقشار تازه به دوران رسیده مدرن چگونه زندگی می‌کنند و بن‌بست آنها چیست.

 

فراستی با بیان این‌که بسیاری از فیلم‌ها هستند که از همین مسائل استفاده می‌کنند و آن را رواج می‌دهند، تصریح کرد: مبارزه فرهنگی مبارزه‌ای طولانی و مبارزه‌ای بین آگاهی و عدم آگاهی است و این مبارزه با شانتاژ و قمه میسر نمی‌شود.

 

پس از این سخنان، غلامرضا موسوی تهیه‌کننده فیلم با بیان این‌که همه باید سعه صدر داشته باشیم و عصبانی نشویم، گفت: این فیلم در روز چهارشنبه اکران شد در حالی که اطلاعیه انصار حزب‌الله در روز سه‌شنبه منتشر گردید و حتی در روز افتتاحیه نیز خیلی‌ها فیلم را هنوز ندیده بودند.

 

موسوی با بیان این‌که اگر چنین مباحثی ادامه پیدا کند بیش از روش‌های دیگر نتیجه می‌دهد، اظهار کرد: چنین بحث‌هایی به نتایج بهتری می‌رسد تا روش‌های دیگر.

 

امیر قادری نیز با بیان این‌که ادعای من این است که این فیلم مال جیرانی است و برای جشنواره‌های خارجی و فرصت‌طلبان ساخته نشده است، گفت: چه از موضع مذهبی، چه اسلامی و چه تکنیکی بیایید فیلم جیرانی را نقد کنیم.

 

وی هم‌چنین تاکید کرد: اگر بخواهیم وارد حوزه‌ی شعار شویم یک سری نوکر تربیت می‌شود که حاصل آن کسانی هستند که در بی‌بی‌سی فارسی فعالیت می‌کنند.

 

قادری در پایان گفت: «من مادر هستم» برای محافل و فرصت‌طلبان ساخته نشده است.

 

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : عشق, خبر, ایران, فیلم, وطن, جیرانی, دوستی, خیانت, فال

         نظر بدهید
جمعه 91 آذر 17 :: 10:14 عصر
علیرضا پویا

 

خواسته های یک مادر
فرزند عزیزم:


آن زمان که مرا پیر و از کار افتاده یافتی،
اگر هنگام غذا خوردن لباسهایم را کثیف کردم و یا نتوانستم لباسهایم را بپوشم،
اگر صحبت هایم تکراری و خسته کننده است،

صبور باش و درکم کن؛
یادت بیاور وقتی کوچک بودی مجبور میشدم روزی چند بار لباسهایت را عوض کنم،
برای سرگرمی یا خواباندنت مجبور میشدم بارها و بارها داستانی را برایت تعریف کنم؛
وقتی نمیخواهم به حمام بروم مرا سرزنش و شرمنده نکن؛

وقتی بی خبر از پیشرفتها و دنیای امروز سوالاتی میکنم، با تمسخر به من ننگر؛
وقتی برای ادای کلمات یا مطلبی حافظه ام یاری نمیکند، فرصت بده و عصبانی نشو؛
وقتی پاهایم توان راه رفتن ندارند، دستانت را به من بده، همانگونه که تو اولین قدمهایت را کنار من برمیداشتی.
زمانی که میگویم دیگر نمیخواهم زنده بمانم و میخواهم بمیرم، عصبانی نشو؛ روزی خود میفهمی
از اینکه در کنارت و مزاحم تو هستم، خسته و عصبانی نشو.

یاریم کن همانگونه که من یاریت کردم.
کمک کن تا با نیرو و شکیبایی تو این راه را به پایان برسانم

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب :

       نظر
شنبه 91 آبان 20 :: 7:12 عصر
علیرضا پویا

وقتی که نوجوان بودم، یک شب با پدرم در صف خرید بلیط سیرک ایستاده بودیم. جلوی ما یک خانواده پرجمعیت ایستاده بودند.به نظر می رسید وضع مالی خوبی نداشته باشند . شش بچه مودب که همگی زیر دوازده سال داشتند ولباس هایی کهنه در عین حال تمیـز پوشیده بودنـد. دوتا دوتا پشت پدر و مادرشان، دست همدیگر را گرفته بودند و با هیجان زیادی در مورد برنامه ها و شعبده بازی هایی

که قرار بود ببینند، صحبت می کردند. مادر نیز با
زوی شوهرش را گرفته بود و با عشق به او لبخند می زد.

وقتی به باجه بلیط فروشی رسیدند، متصدی باجه از پدر خانواده پرسید: چند عدد بلیط می خواهید؟

پدر خانواده جواب داد: لطفاً شش بلیط برای بچه ها و دو بلیط برای بزرگسالان.

متصدی باجه، قیمت بلیط ها را اعلام کرد . پدر به باجه نزدیکتر شد و به آرامی از فروشنده بلیط پرسید: ببخشید، گفتید چه قدر؟!

متصدی باجه دوباره قیمت بلیط ها را تکرار کرد. ناگهان رنگ صورت مرد تغییر کرد و نگاهی به همسرش انداخت . بچه ها هنوز متوجه موضوع نشده بودند و همچنان سرگرم صحبت در باره برنامه های سیرک بودند .

معلوم بود که مرد پول کافی نداشت. و نمیدانست چه بکند و به بچه هایی که با آن علاقه پشت او ایستاده بودند چه بگوید .

ناگهان پدرم دست در جیبش برد و یک اسکناس بیست دلاری بیرون آورد و روی زمین انداخت. سپس خم شد و پول را از زمین برداشت، به شانه مرد زد و گفت: ببخشید آقا، این پول از جیب شما افتاد!

مرد که متوجه موضوع شده بود، همان طور که اشک از چشمانش سرازیر می شد، گفت: متشکرم آقا.

مرد شریفی بود ولی درآن لحظه برای اینکه پیش بچه ها شرمنده نشود، کمک پدرم را قبول کرد...

بعد از این که بچه ها به همراه پدر و مادرشان داخل سیرک شدند، من و پدرم آهسته از صف خارج شدیم و به طرف خانه برگشتیم و من در دلم به داشتن چنین پدری افتخار کردم و آن زیباترین سیرکی بود که به عمرم نرفته بودم .

ثروتمند زندگی کنیم به جای آنکه ثروتمند بمیریم....


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : زندگی, خنده و شادی, مطالب جالب, سخنی ژرف

       نظر
جمعه 91 آبان 19 :: 7:3 عصر
علیرضا پویا

آیا میدانستید که سالیانه نزدیک به 60.000 نفر بعلت عوارض سیگار در ایران فوت می شوند ؟

آیا میدانستید که80 درصد سیگاری های جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند ؟

…. آیا میدانستید که در کشورهای صنعتی روزانه 6تا7 کیلوگرم مواد افزودنی وارد بدن انسان ها می شود ؟ آیا میدانستید که سیگاری ها موقع بیماری 8 روز دیرتر از افراد عادی خوب می شوند ؟

آیا میدانستید که سیگار حجم اکسیژن ریه‌ها را کاهش می‌دهد ؟

آیا میدانستید که سیگار 4 هزار ماده سمی و 40 عنصر سرطان زا دارد ؟

آیا میدانستید که مصرف هر یک نخ سیگار ، 5?5 دقیقه از عمر انسان می کاهد ؟

آیا میدانستید که افراد سیگاری 2 برابر غیر سیگاری ها احتمال ابتلا به زخم معده را دارند ؟

آیا میدانستید که میزان کل تولید برگ تنباکوی جهان در سال 2005 به 6?38 میلیون تن بالغ میگردد ؟

آیا میدانستید که روزانه هشت تا ده هزار نفر از نوجوانان در جهان کشیدن سیگار را آغاز می‌کنند ؟ آیا میدانستید که استعمال سیگار در زنان باردار سبب مرگ تقریبا 4.000 نوزاد در سال می شود ؟

آیا میدانستید که دود سیگار موجود در محیط بیش‌‌تر از مصرف مواد قندی در پوسیدگی دندان‌های کودکان نقش دارد ؟

آیا میدانستید که درآمد سالانه یک کارخانه سیگار آمریکایی معادل 15 سال فروش نفت ایران است ؟ آیا میدانستید که دود سیگار حاوی 4.000 نوع ماده با آثار آنتی ژنی، جهش زایی و سرطان زایی، دارویی و ضد سلولی است ؟ آیا میدانستید که روزانه 15 میلیارد نخ سیگار در سراسر جهان خریداری میشود، به عبارت دیگر هر دقیقه 10 میلیون نخ و یا 5?6 تریلیون نخ در سال ؟ آیا میدانستید که مصرف مواد دخانی در هر 8 ثانیه یک نفر را می‌کشد و سالانه 4 میلیون مرگ و یا حدود 10 هزار مرگ روزانه در پی دارد ؟ آیا میدانستید که تا سال 2020 دخانیات سالی 10 میلیون قربانی در جهان خواهد داشت که 7 میلیون آن در کشورهای در حال توسعه است ؟ آیا میدانستید که سیگار کشیدن خطراتی وخیم برای سلامت مادر و جنین ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و مرگ ناگهانی نوزاد شود ؟ آیا میدانستید که در افرادی که فشارخون یا کلسترول بالا دارند، مصرف سیگار احتمال مرگ را به 2 برابر افزایش میدهد؟ آیا میدانستید که افراد سیگاری به طور متوسط 8-5 سال زودتر از افراد غیر سیگاری (در شرایط یکسان)، جان خود را از دست می دهند ؟ آیا میدانستید که در سال 1996 از کل زباله های جمع آوری شده در امریکا 20 درصد مربوط به ته سیگار بوده است ؟ آیا میدانستید که دود سیگار موجود در محیط بیش‌‌تر از مصرف مواد قندی در پوسیدگی دندان‌های کودکان نقش دارد ؟ آیا میدانستید که خطر بیماری‌ قلبی و سرطان ریه در افراد سیگاری که در خانه در معرض دود سیگار اطرافیان خود هستند، 25‌‌درصد بیش‌تر از دیگران است ؟ آیا میدانستید که آمار افراد سیگاری در دنیا حدود یک میلیارد و200 میلیون نفر است که 800 میلیون نفر آنها شهروندان کشورهای در حال توسعه هستند ؟ آیا میدانستید که بر طبق تخمین دپارتمان تحقیق اقتصادی و کشاورزی آمریکا متجاوز از 5 بیلیون نخ سیگار در سال 2006 مصرف شده است ؟ آیا میدانستید که خطر بیماری‌ قلبی و سرطان ریه در افراد سیگاری که در خانه در معرض دود سیگار اطرافیان خود هستند، 25‌‌درصد بیش‌تر از دیگران است ؟ آیا میدانستید که نیکوتین ماده موثر و اصلی توتون و جزء کوچکی از دود سیگار است و بیش از 43 ماده سرطان زای دیگر نیز در دود سیگار وجود دارد ؟ آیا میدانستید که طبق اطلاعات منتشره توسط سازمان جهانی بهداشت سالیانه از 300 میلیارد دلار درآمد کمپانی های دخانیات 200 میلیارد دلار آن سود خالص می باشد ؟ آیا میدانستید که پنجاه درصد از زنان سیگاری که بخاطر مضرات سیگار جان خود را از دست میدهند بر اثر حمله قلبی میباشد ؟ آیا میدانستید که سیگار کشیدن فقط باعث سرطان نیست بلکه حمله قلبی نیز ناشی از آن میباشد ؟ آیا میدانستید که سالیانه نزدیک به 60.000 نفر بعلت عوارض سیگار در ایران فوت می شوند ؟ آیا میدانستید که مصرف سیگار در ایران سالانه حدود 60 میلیارد نخ میباشد و از این میزان در حدود 13 تا 15 میلیارد آن متعلق به شرکت دخانیات ایران و الباقی محصولات خارجی است ؟ و در آخر آیا میدانستید که در ایران سالانه بیش از 60 میلیارد نخ سیگار دود می‌شود که این میزان رقمی بالغ بر “هزار و هفتصد میلیارد” تومان هزینه را در بر می‌گیرد ؟


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب :

       نظر
شنبه 91 مهر 29 :: 9:42 عصر
علیرضا پویا

 

تنومند است و صلح طلب و مانند انسان‌ بر روی کف پا راه می‌رود، ردپایی بسیار شبیه به انسان دارد. حس بویایش قوی اما بینایش ضعیف است و مسافت‌های کوتاه را بر روی دو پا طی می‌کند و علاقه شدیدی به عسل دارد.

از هشت گونه خرس موجود در دنیا، ایران پناه گاه دو گونه این جانور است، خرس سیاه که در سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان زندگی می‌کند و خرس قهوه‌ای که زیستگاه اصلی آن منطقه زاگرس مرکزی است. خرس، جانداری است که تنها زمانی که احساس کند بچه‌هایش در معرض خطر قرار دارند یا مزاحم خواب زمستانی او شوند حالت تهاجمی می‌گیرد. عمر این موجود در ایران 30 تا 45 سال است.

کارشناس فنی پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی می‌گوید: زیستگاه این گونه جانوری در آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا پراکنده است و زیستگاه آن در کشور از خراسان شمالی تا آذربایجان و از آذربایجان تا لرستان، خوزستان و فارس ادامه پیدا می‌کند.

فرناز بزرگ‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران ‌(ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه منطقه زاگرس مرکزی یکی از زیستگاه‌های اصلی خرس قهوه‌ای می‌باشد، اظهار می‌کند: خرس قهوه‌ای دارای وزنی معادل 100تا 250 کیلوگرم و طول سر‌و تنه به 170 تا 250 سانتی‌متر و ارتفاع آن به 99 تا 110 سانتی‌متر می‌رسد.

وی می‌افزاید: در استان اصفهان خرس قهوه‌ای در شهرستان‌های سمیرم، فریدن، فریدون‌شهر، چادگان، خوانسار، گلپایگان، و دهاقان از استان اصفهان قابل مشاهده می‌باشد.

کارشناس فنی پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی با بیان اینکه به دلیل شبگرد بودن خرس‌ها تاکنون سرشماری دقیقی از این گونه جانوری در ایران صورت نگرفته است، اذعان می‌کند: این گونه جانوری در IUCN جز گونه‌های حمایت شده به حساب می‌آید و زیستگاه‌های خرس در استان اصفهان از مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست می‌باشد.

بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه منطقه شکار ممنوع ونک در شهرستان سمیرم و ستبله در فریدن و فریدون‌شهر از زیستگاه‌های حفاظت شده خرس در استان اصفهان است، ادامه می‌دهد: خرس‌ها از شمار حیوان گونه چتر محسوب می‌شوند و حفاظت از آن‌ها سایر گونه‌های جاندار در منطقه را نیز حفاظت می‌کند.

وی بیان می‌کند: خرس علاوه بر تغذیه با حشرات مضر که به کنترل آفات کمک می‌کند با خوردن میوه‌ها و جا‌به‌جا کردن هسته آنها نقش موثری در پراکنش و بقای درختان منطقه زندگی‌اش دارد.

این کارشناس اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه مهمترین عامل تهدید کننده خرس‌ها در ایران فعالیت گسترده انسان‌ها در زیستگاه آنها است، ادامه ‌می‌دهد: بهره‌برداری بی رویه از منابع طبیعی، کنترل و ساماندهی بسیار دشوار جوامع محلی، خشکسالی و محدودیت‌های اقلیمی، شکار خرس به بهانه استفاده‌های دارویی از مواد موجود در بدن این جاندار، چرای بی‌رویه دام در زیستگاه این پستان‌دار و جاده‌کشی از میان زیستگاه خرس مواردی است که سالیان دراز بقای این حیوان را با خطر مواجه کرده است.

بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه نابودی منابع غذایی، خرس‌ها را ناچار می‌کند برای جست‌ و جوی غذا به مناطق مسکونی نزدیک‌ شوند، می‌گوید: ورود انسان به قلمرو زندگی این پستاندار و نابودی مواد‌ غذایی موجب شده تا این حیوان برای پیدا کردن غذا به مزارع و یا حریم روستا‌ها وارد شود که این امر سبب می‌شود مورد آزار شکارچیان قرار ‌گیرد.

وی می‌افزاید: بررسی ردپاها و سرگین‌ها در زیستگاه‌های این حیوان در اصفهان نشان می‌دهد که این حیوانات همچنان زاد و ولد می‌کنند اما با توجه به اخبار رسیده تعدادی از این گونه پستاندار نیز شکارشده‌اند و یا به دلایل دیگر از بین رفته‌اند.

کارشناس فنی پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی می‌گوید: خرس‌ها بر خلاف برخی از تصورات عمومی و باورهای ذهنی حیوانات کم آزاری هستند و تاکنون دیده نشده که به کسی آسیب برسانند اما هر از چند گاهی خبرهایی به گوش می‌رسد که تعدادی از آنها توسط شکارچیان ناجوان‌مردانه سلاخی می‌شود.

به گزارش ایسنا،‌ چندی پیش انتشار فیلمی از کشتار یک ماده خرس و توله‌هایش و بازتاب جهانی آن خشم بسیاری از فعالان محیط زیست را بر انگیخت شاید دلیل به وجود آمدن چنین اتفاقاتی کافی نبودن قوانین شکار است زیرا قوانین جوابگوی شرایط فعلی نیست. به همین علت انگیزه‌های خرافی، مالی و مشکلات روانی باعث می‌شود که حیوانات ابزاری شوند برای لذت بردن انسان‌ها و حیوان آزاری به یک ارزش تبدیل شود شاید برای کاهش این گونه جرایم فقط برخورد قاطع می‌تواند دیگران را از ادامه چنین راهی باز دارد.

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : طلا و سکه، نفت و دلار، س ک س ی، خبر ، محیط زیست، جامعه، انسانیت

       نظر
پنج شنبه 91 مهر 13 :: 10:32 عصر
علیرضا پویا


مرد است دیگر…
گاهی تند می شود، گاهی عاشقانه می گوید…
مرد است دیگر…
غرورش آسمان و دلش دریاست…
تو چه می دانی از بغض گلو گیر کرده یک مرد؟!
تو چه می دانی که چشمانت دنیای او شده…
تو چه می دانی از هق هق شبانه او که فقط خودش خبردارد و بالشش؟!
مرد را فقط مرد می فهمد و مرد…

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : مرد

       نظر
یکشنبه 91 مهر 9 :: 7:22 عصر
علیرضا پویا

عموم مردم جامعه مد را پدیده‌ای نوظهور می‌دانند اما غافل از این هستند که این پدیده سال‌های سال است که در میان مردم جوامع مختلف وجود داشته و مورد استقبال آن‌ها بوده است انسان‌ها از زمان‌های دور به ایجاد تحول در زندگی خود توجه فراوانی داشته است شاید این خصلت یکی از خصوصیات درونی هر انسانی است که پس از مدتی از یکنواختی خسته شده و تلاش می‌کند روش زیستی دیگری را پیش گیرد.

این روزها بسیار دیده می‌شود که برخی از افراد جامعه و به ویژه نسل قدیم در محافل مختلف مد و مدگرایی را اساسا رد می‌کنند و این در حالی است که همین افراد در مراودت اجتماعی خود کت و شلوارهایی را به تن می‌کنند که پدرانشان حدود 80 سال پیش این لباس را مصداق بارز غرب‌گرایی می‌دانستند، اینجاست که باید از این آقایان بپرسیم که آیا حاضرند هم‌چون پدران خود کلاه نمدی بر سر بگذارند و گیوه به پا کنند؟!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، مد تابلوی فرهنگ یک جامعه و نشانه فرهنگ حاکم بر آن جامعه است، اما چرا مدگرایی همواره در جامعه ما نفی شده و  کمتر به آثار مثبت آن توجه می‌شود؟

تعریف نادرست از مدگرایی آن را به یک امر مذموم تبدیل کرده است

صادق کریمی، طلبه جوان اصفهانی معتقد است چنانچه مد از حد عقلی و شرعی خارج نشود اشکالی ندارد و حجاب و پوشش باید به صورتی باشد که افکار جوان را به خود مشغول نکند.

وی که خود نیز رنگ‌های روشن را به رنگ‌های تیره ترجیح می‌دهد، می‌گوید: سعی می‌کنم در بیشتر مراوده‌ها و ارتباطات اجتماعی از رنگ‌های روشن استفاده کنم.

رسول احمدی دیگر شهروند اصفهانی نیز مد را نشانه به روز بودن می‌داند و می‌گوید: مد را دوست دارم چون نشانه به روز بودن می‌باشد و خودم نیز آدم به روزی هستم و دوست دارم از مد پیروی کنم اما در کشور ما تعریف درستی از مد وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: اغلب شهرنشینان علاقه زیادی به پیروی از مد دارند اما تعریف نادرست از مدگرایی آن را به یک امر مذموم در جامعه بدل کرده است.

در همین رابطه مینا ابراهیمی، یک دانشجوی اصفهانی احساس خود نسبت به شنیدن کلمه مد و مدگرایی را این‌گونه بیان می‌کند: جوان پسند بودن، به روز بودن، پیشرفت و تکنولوژی اولین کلماتی هستند که با شنیدن این کلمات به ذهن من خطور می‌کند.

وی به تغییر سلیقه‌ی جوانان از گذشته تا به امروز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: دیدگاه‌ها و سلیقه جوانان امروزی نسبت به گذشته بسیار متفاوت است.

ابراهیمی که انتخاب رنگ لباس و نوع پوشش خود را وابسته به شرایط مکان و زمان می‌داند و می‌گوید: در اغلب اوقات از رنگ‌های روشن برای پوشش خود استفاده می‌کنم ولی با توجه به محیط کار خود مجبور هستم که رنگ تیره انتخاب کنم.

جوانان همواره به دنبال تغییر و تحول هستند

دکتر مرتضی پدریان بحث ارتباطات در جامعه را به دو نوع ارتباط کلامی و ارتباط غیر کلامی تقسیم می‌کند و می‌گوید: ارتباط غیر کلامی برگرفته از نوع رفتار و وضع ظاهری افراد است که در جامعه کنونی یکی از فاکتورهای مهم برای ایجاد ارتباط مطرح می‌شود.

وی آرایش صورت و مدل مو را یکی از شاخص‌های آراستگی ظاهر افراد می‌داند و ادامه می‌دهد: البته آرایش صورت و مو دارای دو وجه ارادی و غیر ارادی است و افراد با آراستگی ظاهر خود می‌توانند ارتباط کلامی مؤثرتری را برقرار کنند.

این جامعه شناس معتقد است اکثر مردم جامعه ما افرادی منفی نگر هستند و بیشتر جنبه‌های منفی پدیده‌ها را می‌بینند و کمتر به جنبه‌های مثبت آن‌ها توجه می‌کنند.

پدریان مدگرایی را یکی از پدیده‌هایی می‌داند که در جامعه کنونی منفی جلوه داده شده است و می‌گوید: نسل جدید حاضر به پیروی از پدران خود نیست و خواستار ایجاد تحول می‌باشد و تغییر در پوشش یکی از مشهودترین تغییراتی است که رخ داده است.

این جامعه شناس آراستگی را پدیده‌ای نسبی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: آراستگی برای هر فرد معنای متفاوتی دارد ولی به صورت کلی می‌توان بیان کرد که آراستگی در نسل جوان با معنای آراستگی در  گذشته بسیار متفاوت است.

پدریان معنای آراستگی در نسل جوان امروزی را آرایش مو و ابرو می‌داند و اضافه می‌کند: باید در نظر داشته باشیم که از نظر پیشوایان آرایش صورت و ظاهر صورت منع نشده است.

آراستگی اعتماد به نفس را بالا می‌برد

وی تفکر سنتی مردم اصفهان را یکی از دلایل مخالفت آن‌ها با بعضی از این رفتارها دانسته و می‌گوید: این دیدگاه می‌تواند سندی باشد برای اینکه بگوییم مردم اصفهان از آراستگی کمی برخوردار هستند.

این مدرس دانشگاه آراستگی، زیبایی و خوش پوش بودن را یکی از دلایل بالا رفتن اعتماد به نفس می‌داند و اضافه می‌کند: به عنوان مثال کودکان با پوشیدن لباس نو در ایام نوروز با اعتماد به نفس بالا قدم بر می‌دارند و این رفتار حتی در افراد بالغ نیز صادق است.

پدریان رنگ‌ها را یکی دیگر از فاکتورهای برقراری ارتباط موثر در بین افراد جامعه می‌داند و می‌گوید: رنگ‌ها انعکاس دهنده نور  و به طور مستقیم با چشم و مغز افراد در ارتباط هستند، رنگ‌های تیره به سرعت مغز و چشم انسان را خسته می‌کنند و به همین دلیل اسلام نیز ما را از پوشیدن لباس‌های تیره بر حذر داشته است.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه رنگ لباس‌ها حتی در مدت زمان برقراری ارتباط میان افراد موثر است، می‌افزاید: چنانچه فردی از لباس‌های روشن استفاده کرده باشد و از آراستگی و زیبایی برخوردار باشد افراد  از برقرای ارتباط با او خسته نمی‌شوند اما پوشیدن لباس‌های تیره ارتباط با افراد را مشکل و یا زمان آن را کوتاه می‌کند.

لباس‌های تیره یکی از دلایل افزایش افسردگی است

پدریان با ابراز این عقیده که لباس‌های تیره می‌تواند  یکی از دلایل افزایش افسردگی باشد، معتقد است: ایجاد شادابی و نشاط در روابط اجتماعی و رفع افسردگی بسیار با اهمیت است.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه توانایی مردم جامعه در انتخاب نوع پوشش باید افزایش یابد، ادامه می‌دهد:  اگر اجازه دهیم افراد جامعه فضای پوششی خود را انتخاب کنند بسیار راحت‌تر می‌توان جامعه را سامان داد.

هم‌چنین احمد پدرام، روانشناس نیز مد را رایج‌ترین رفتار در میان مردم جامعه می‌داند و اظهار می‌کند: این پدیده با توجه به رشد صنعت و شرایط اجتماعی پیش می‌رود ولی متاسفانه در جامعه کنونی چنانچه صحبتی از مد  شود تصورات مردم بیشتر به سمت غرب‌زدگی، تقلید کور کرانه و جنبه‌های منفی سوق پیدا می‌کند.

وی مد در معنای مثبت را هم رنگ جامعه بودن می‌داند و ادامه می‌دهد: این رفتار به‌هنجار به ایجاد اعتماد به نفس افراد کمک بسیاری می‌کند.

لباس‌هایی با رنگ تیره ذائقه فرد را کدر می‌کند

این روانشناس به تاثیر رنگ‌ها بر خلق و خوی افراد اشاره می‌کند و می‌گوید: پوشیدن لباس‌هایی با رنگ روشن باعث شاد و مفرح شدن روان و لباس‌هایی با رنگ تیره ذائقه فرد را کدر می‌کند.

پدرام با تاکید بر اینکه رنگ‌های شاد و گرم باعث شادی، نشاط روان و بهبود رفتار می‌شود، ادامه می‌دهد: استفاده مردم از رنگ‌های شاد احساس مطلوب‌تری در جامعه ایجاد می‌کند در حالی که پوشیدن لباس‌های تیره آرامش روانی را کاهش می‌دهد.

این روان شناس استفاده از رنگ روشن برای برقراری ارتباط بهتر افراد جامعه را بسیار مثبت ارزیانی می‌کند و می‌گوید: لباس‌های تیره حس ناراحت کننده‌ای به وجود می‌آورد و حتی تصور را برای مخاطب ایجاد می‌کند که اتفاق ناگواری رخ داده است.

وی به تاثیر تنوع رنگ‌ها بر روی کودکان اشاره و اظهار می‌کند: تنوع رنگ‌ها در کودکان باعث به وجود آمدن وسعت دید در آن‌ها می‌شود و به حس زیبایی شناسی کودک کمک می‌کند.

این روانشناس اضافه می‌کند: شناخت رنگ‌ها کمک می‌کند تا فرد در بزرگ‌سالی به شناخت بهتری از خود و جامعه دست یابد و در انتخاب‌های خود گزینه برتر را انتخاب کند.

پدرام آموزش استفاده از رنگ‌های مناسب برای مناسبت‌های خاص را ضروری می‌داند و بیان می‌کند:  تاکید ما این است که افراد جامعه متناسب با فصل، سن و محیط کار  از رنگ‌های مناسب استفاده کنند تا علاوه بر خود موجب آرامش اطرافیان شود.

وی می‌افزاید: در جوامع روستایی معمولا انتخاب پوشش هماهنگ با طبیعت است و مردم اکثرا از رنگ‌های روشن استفاده می‌کنند و  این امر می‌تواند در شهر نیز اتفاق بیفتد.چ


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : مد و مدگرایی، ایرانی، جامعه، خبری، گزارش، جوانان، مد روز، مدهای, 18سال

         نظر بدهید
یکشنبه 91 مهر 9 :: 7:16 عصر
علیرضا پویا

معلمی از دانش‌آموزان خواست تا عجایب هفتگانه جهان را فهرست‌وار بنویسند. دانش‌آموزان شروع به نوشتن کردند. معلم نوشته‌های آنها را جمع‌آوری کرد. با اینکه همه جواب‌ها یکی نبودند اما بیشتر دانش‌آموزان به موارد زیر اشاره کرده بودند: اهرام مصر، تاج محل، کانال پاناما، دیوار بزرگ چین و... در میان نوشته‌ها کاغذ سفیدی نیز به چشم می‌خورد.


معلم پرسید: این کاغذ سفید مال چه کسی است؟ یکی از دانش‌آموزان دست خود را بالا برد. معلم پرسید: دخترم چرا چیزی ننوشتی؟ دخترک جواب داد: عجایب موجود در جهان خیلی زیاد هستند و من نمی‌توانم تصمیم بگیرم کدام را بنویسم. معلم گفت: بسیار خب، هرچه در ذهنت است را به من بگو، شاید بتوانم کمکت کنم. در این هنگام دخترک مکثی کرد و گفت: به نظر من عجایب هفتگانه جهان عبارتند از: لمس کردن، چشیدن، دیدن، شنیدن، احساس کردن، خندیدن و عشق ورزیدن.


پس از شنیدن سخنان دخترک، کلاس در سکوتی محض فرو رفت. آری؛ عجایب واقعی همین نعمت‌هایی هستند که ما آنها را ساده و معمولی می‌انگاریم.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب :

       نظر
جمعه 91 مهر 7 :: 5:12 عصر
علیرضا پویا


رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان استراتژیک‌ترین شهر ایران است و مسؤولان استانی با همان روحیه دوران جبهه در حال خدمت رسانی به شهر اصفهان و مردم شریف می‌باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، عباس حاج‌رسولیها امروز (چهارشنبه) در جشن تکمیل حلقه سوم ترافیکی شهر اصفهان- با بهره‌برداری از بزرگراه، تونل و تقاطع‌های همسطح سردار شهید همت - اظهار کرد: کشورهای جهان زمانی که بخواهند پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را در نظر بگیرند اصفهان را به عنوان یکی از اصلی‌ترین و موثرترین شهرهای کشور مورد بررسی قرار خواهند داد.

وی با بیان اینکه هیچ پروژه‌ای مانند پروژه اتوبان شهید همت در ایران یک هزار درصد سود نداشته است، ادامه داد: با تکمیل بزرگراه شهید همت در اصفهان می‌توان از بزرگراه شهید همت تهران تا شهید همت اصفهان و از بزرگراه شهید چمران تهران تا شهید چمران اصفهان را بدون چراغ قرمز طی کرد.

رییس شورای شهر اصفهان به پروژه قطار شهری اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: برای قطار شهری اصفهان 600 میلیارد تومان بودجه دولتی در نظر گرفته شده است که از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ بودجه دولتی به این پروژه پرداخت نشده است اما در نشست هفته گذشته اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با رییس مجلس شورای اسلامی قرار شد با تخصیص بودجه خط یک قطار شهری را تا پایان سال به بهره برداری برسد.

حاج رسولیها خاطر نشان کرد: اصفهان با وجود برخی نقایص یکی از بی‌نظیرترین شهرهای دنیا به حساب می‌آید و مسؤولان نیز باید تلاش بیشتری برای خدمت رسانی به این شهر انجام دهند.


 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب : خبری، news، ایران، اصفهان نیوز، اصفهان، شهری

         نظر بدهید
جمعه 91 مهر 7 :: 5:4 عصر
علیرضا پویا

توی فرودگاه یکی بود که پشت سرم سیگار می‌کشید . یکی دیگه رفت جلو گفت:
- بخشید آقا...! شما روزی چند تا سیگار می‌کشین...؟!
- طرف جواب داد: منظور؟
- منظور اینکه اگه پول این سیگارا رو جمع می‌کردین، به اضافه‌ی پولی که به خاطر سلامتیتون خرج دوا و دکتر می‌کنین، الان اون هواپیمایی که اونجاست مال شما بود...!
طرف با خونسردی جواب داد: - تو سیگار می‌کشی؟
- نه !
- هواپیما داری؟
- نه !
- به هر حال مرسی بابت نصیحتت...
ضمناً اون هواپیما که نشون دادی مال منه


این صفحه را به اشتراک بگذارید

موضوع مطلب :

       نظر
جمعه 91 مهر 7 :: 5:0 عصر
علیرضا پویا
<   1   2   3   4   5   >>   >   
 
 
 

ابزار وبمستر